عیدمحمد فاروقی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: این تسهیلات به جز 20 درصد آورده کشاورزان برای تقویت مکانیزاسیون کشاورزی استان است.
به گفته وی؛ این استان برای رونق کشاورزی و بهره گیری از فناوری نوین در حوزه مکانیزاسیون، از 5 سال قبل دارای خط اعتباری ویژه شده است که امسال 629 میلیارد ریال وام تخصیصی داشت و تا میانه اسفند 590 میلیارد ریال آن جذب شد.
وی افزود: از ابتدای امسال جهادکشاورزی استان، دو هزار و 463 پرونده را برای استفاده از خط اعتباری بخش مکانیزاسیون کشاورزی به مبلغ افزون بر یکهزارو 50 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی کرده است.
فاروقی اضافه کرد: تاکنون یکهزار و 410 پرونده با افزون بر 600 میلیارد ریال مصوب پرداخت از بانک های عامل دریافت کرده که قرارداد وام یکهزار و 368 پرونده با کشاورزان واجد شرایط بسته شده و مبلغ پرداختی بانک های عامل 592 میلیارد ریال است.
به گفته وی؛ 344 پرونده به مبلغ 150 میلیارد ریال در دست تکمیل، 655 پرونده به مبلغ 270 میلیارد ریال توسط بانک های عامل برگشت خورده، 39 پرونده به ارزش 13 میلیارد ریال دارای مشکل تامین ضامن و متقاضیان 25 پرونده به ارزش حدود 10 میلیارد ریال نیز به بانک های عامل مراجعه نکرده اند.
وی افزود: این تسهیلات برای خرید تراکتور، کمباین، ادوات و تجهیزات، دنباله بند و دربخش های زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزیان است.
فاروقی اظهار کرد: سایر وام های جذب شده در این بخش از محل منابع بانکی داخلی استان شامل پست بانک، کوثر، انصار و صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی بوده است.
وی اضافه کرد: در پنج سال اخیر چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش تقویت مکانیزاسیون کشاورزی گلستان با ایجاد خط اعتباری سرمایه گذاری شده که جذب این رقم بی سابقه است.
به گفته وی؛ ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در برنامه ششم توسعه، 1.55 اسب بخار در هکتار تعیین شده که امسال گلستان به 1.46 اسب بخار در هکتار رسیده است.
وی افزود: گلستان جزو استانهای برتر کشور در تقویت بخش مکانیزاسیون کشاورزی به شمار می رود ،ولی تا دستیابی به ضریب میانگین کشوری 1.04 اسب بخار در هکتار راه طولانی در پیش دارد.
طبق اعلام رییس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان 35 هزار دستگاه تراکتور، کمباین و تیلر برای بهره برداری در بخش کشاورزی وجود دارد که به جز ماشین های وارداتی، 6 هزار و 700 دستگاه تراکتور در چند سال اخیر خرید و به این ناوگان افزوده شده است.
در گلستان با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومترمربع، علاوه بر650 هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، افزون بر 120 کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود 900 واحد مرغداری وجود دارد و سرمایه گذاری بیشتر در بخش نوسازی ماشین های کشاورزی و توسعه این بخش ضروری است.
استان مرزی گلستان یک میلیون و 869 هزار و 819 نفر جمعیت دارد که اقتصاد آن برپایه کشاورزی، دامپروری و تا حدودی ماهیگیری استوار است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.