جاذبه های مختلف گردشگری این خطه از ایران اسلامی که از آن به نگارستان ایران و ایران کوچک یاد می شود به اندازه ای زیاد و در عین حال زیبا و جذاب است که هر مسافری را به خود جذب می کند.
وجود همزمان منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری همچون کوه های سر به فلک کشیده البرز شرقی، جنگل های زیبا و انبوه پهن برگ، دریا و سواحل زیبای آن، آبشارها، رودها و نهرهای پر آب و خروشان، مزارع، دشت ها و مراتع سرسبز و مناطق کویری و بیابانی در کنار اماکن تاریخی و مذهبی در این خطه از ایران اسلامی، به یقین می تواند ساعات و خاطرات خوش در ذهن و یاد مسافران نوروزی ایجاد کند.
بلندترین برج آجری جهان با افزون بر یک هزار سال قدمت، سه تالاب بین المللی، بازارچه و گمرک مرزی اینچه برون، پارک ملی گلستان به عنوان نهمین ذخیره گاه کره زمین، آبشارها و چشمه های متعدد، سد، دریاچه مصنوعی و آب بندان ها، بازارچه صنایع دستی، روستاهای توریستی، مزار خالدنبی از پیامبران الهی، مقبره مختومقلی فراغی شاهیر شهیر ترکمن و مهمتر از همه تنوع اقوام با فرهنگ ها و صنایع دستی مختلف از دیگر جاذبه های گردشگری شرق استان گلستان است.
از ویژگی های منحصربفرد جاذبه های گردشگری و تفریحی استان گلستان بویژه شرق آن، جدای از جذابیت های بصری و بکر بودن، قرار گرفتن بیشتر این جاذبه ها در کنار جاده اصلی و بین المللی تهران به مشهد و نیز دسترسی آسان مسافران نوروزی در کمترین زمان به آن است به گونه ای که یک مسافر با پیمودن کمتر از یک ساعت راه می تواند از مناطق کوهستانی و جنگلی به مناطق دشت و ساحل دریا برسد.
مجموعه جاذبه های طبیعی و خدادادی استان گلستان بویژه شرق آن که همزمان با فصل بهار، طراوات و شادابی خاصی پیدا می کنند، می تواند فرصت مناسبی برای علاقه مندان به هنر عکاسی و یا ثبت تصاویری زیبا در قاب دوربین های مسافران نوروزی و خانواده های آنان باشد.
هفت شهرستان از 14 شهرستان استان گلستان شامل گنبدکاووس، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در شرق این استان واقع هستند و مسئولان و متولیان در این شهرها درقالب ستاد اجرایی خدمات سفر از هفته ها قبل درحال تدارک مقدمات لازم برای استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی هستند.

*** شهرستان گنبدکاووس و بلندترین برج آجری جهان
گنبدکاووس که بزرگترین شهرستان شرق گلستان با جمعیت تقریبی 350 هزار نفر است، جاذبه های گردشگری و تفریحی بیشتری نسبت به دیگر شهرستان های این خطه دارد و همین عامل سبب شده تا در ایام نوروز بین 200 تا 300 هزار مسافر از این شهر تاریخی و جاذبه های آن بازدید نمایند.
بلندترن برج آجری جهان با ارتقاع 75 متر و قدمتی افزون بر یک هزار سال که یادگار قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار ‏است و سال 91 در فهرست آثار سازمان یونسکو ثبت جهانی شد، بقایای باقی مانده از شهر باستانی جرجان از شهرهای آباد و مشهور دوره سامانیان و مقبره امامزاده یحیی بن زید (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است.
سه تالاب بین المللی به نام های آلاگل، آلماگل و آجی گل درمنطقه نوار مرزی داشلی برون درفاصله 75 کیلومتری از مرکز شهرستان که مامنی برای پرندگان مهاجر زیادی است، بازارچه مرزی و گمرک، بازارچه روسی، دریاچه مصنوعی، بزرگترین میدان سوارکاری کشور، بقعه ملا علی عطا دانشمند و بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی اقوام از دیگر جاذبه های گردشگری گنبدکاووس است.
تنوع اقوام و فرهنگ ها در گنبدکاووس نمود بیشتری دارد و درحال حاضر 18 قوم از اقوام ایران زمین در این دیار سکونت دارند که علاوه بر وحدت و صمیمت بین اقوام، نمایش آیین های سنتی و فرهنگی بویژه صنایع دستی و موسیقی آنان در قالب برنامه نوروزگاه درکنار برج جهانی قابوس، لحظات مفرح و خوشی را برای مسافران و گردشگران نوروزی فراهم می کند.

*** شهرستان آزادشهر، دو راهی گلستان - سمنان و استراحتگاه زائران امام رضا (ع)
شهرستان آزادشهر که براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 افزون بر 94 هزار نفر جمعیت دارد از لحاظ موقعیت جغرافیایی، دو راهی گلستان به سمنان محسوب شده و در مسیر زائران امام رضا (ع) نیز قرار دارد.
آزادشهر ارتباط دهنده این استان با استان سمنان است که اگرچه گردنه خوش ییلاق آن نامی ماندگار در اذهان عمومی است اما مکان های طبیعی اعم از پارک های جنگلی و چشمه سارها و اماکن تاریخی و زیارتی آن محلی مناسب برای تماشا و استراحت زائران امام رضا (ع) می باشد.
وجود چند پارک جنگلی از جمله پارک زیتون تپه و پارک شبنم نوده خاندوز در مسیر آزادشهر به شاهرود، وجود چندین هتل و رستوران پذیرایی در کنار جاده اصلی، روستای گردشگری فارسیان که عنوان ماسوله گلستان را به خود اختصاص داده در کنار برخی تپه های باستانی همچون بسیجیان، روزه، نرگس تپه و یاس تپه و نیز بقعه متبرکه محمدبن زید که به زیارتگاه آق امام مشهور است، فرصت خوبی برای استفاده و استراحت مسافران نوروزی در آزادشهر است.

*** شهرستان رامیان، سرزمین آبشارها و چشمه همیشه جوشان گل رامیان
رامیان از دیگر شهرستان های شرق گلستان است که با 84 هزار نفر جمعیت در دامنه های رشته کوه البرز شرقی با آب و هوای معتدل و ییلاقی، مناظر بکر طبیعی، آبشارها، قله قلعه میران و جنگل های طبیعی قرار دارد.
پارک جنگلی شیرآباد و غار و آبشار معروف آن در شهر خان ببین از شهرهای تابعه رامیان، پارک جنگلی دلند از دیگر شهرهای رامیان، چشمه همیشه جوشان گل رامیان بامساحت تقریبی 6 هزار مترمربع در ضلع جنوبی این شهر و مناظر طبیعی و بکر دامنه کوهستان های اطراف رامیان به همراه چند بقعه متبرکه متعلق به خاندان عصمت و طهارت (ع)، مکان هایی با صفا برای استراحت و تفریح مسافران نوروزی خواهد بود.

*** شهرستان مینودشت، بهشت گلستان
مینودشت دیگر شهرستان واقع در شرق گلستان و در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد است که جمعیتی افزون بر 80 هزار نفر دارد و به دلیل منابع طبیعی، جنگل ها و فضاهای تفریحی و زیبایش، از آن به بهشت گلستان یاد می شود.
دو پارک جنگلی 'باقر آباد و چهل چای' از دیدنی ترین تفرجگاه ها و استراحتگاه ها برای مسافران در همه ایام سال بویژه نوروز و تابستان است که در کنار هر یک از این دو پارک جنگلی، رودخانه ای خروشان و چشمه های بسیار قرار دارد.
فراهم بودن امکانات زیرساختی از جمله راه آسفالت، وجود آلاچیق هایی برای استراحت، داشتن سرویس بهداشی و نمازخانه و فروشگاه های مواد غذایی، خیال مسافران را برای گذراندن ساعاتی خوش در دل طبیعت این شهرستان، دو چندان می کند.
بهشت گلستان همچنین چند آبشار زیبا دارد که آبشار 'حسینا' در فاصله 21 کیلومتری از مرکز شهر در روستایی به همین نام و آبشار 'لولوم' درجاده روستای باقرآباد و پارک جنگلی آن واقع است و با 50 متر ارتفاع، چشم اندازی زیبا دارد.

*** شهرستان گالیکش و پارک ملی گلستان
گالیکش با 63 هزار نفر جمعیت در مسیر جاده بین المللی شمال - مشهد مقدس در شرق استان گلستان واقع است و بدون تردید مشهورترین جاذبه طبیعی آن پارک ملی گلستان با تنوع گیاهی و حیوانی از پارک های حفاظت شده کشور و نهمین ذخیره گاه زیستکره و نیز آبشار زیبای این بوستان است.
گفته می شود در این بوستان جنگلی، یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان و بیش از ‎ 50درصد پستانداران کشور، به دلیل داشتن زیستگاه مناسب و نیز منابع آبی متعدد مانند چشمه ها و رودخانه ها، نهرها و آبشارها زندگی می کنند.
پارک جنگلی لووه و آبشار آن، چشمه و آبشار آق سو، چشمه دوغ، موزه حیات وحش پارک ملی گلستان از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان گالیکش است که دیدن هر کدام از این مواهب طبیعی و خدادادی لحظات مفرحی را برای مسافران و گردشگران نوروزی و بویژه زارائه امام رضا (ع) فراهم می کند.

*** شهرستان تاریخی کلاله و مقبره خالدنبی (ع)
ششمین شهرستان واقع درشرق استان گلستان شهرستان تاریخی کلاله است که 110 هزار نفر جمعیت دارد و شاید مجموعه گردشگری و زیارتی خالدنبی (ع) بر بالای تپه ای بلند با منظره و چشم اندازی زیبا از مهمترین جاذبه های این شهرستان باشد.
این شهرستان که براساس شواهد موجود 7500 سال قدمت دارد و درحال حاضر 135 تپه و محوطه باستانی متعلق به دوره های پیش از تاریخ درآن کشف و ثبت شده که 'خدرتپه، قره تپه شیخ و لیلان تپه از مهمترین تپه های باستانی کلاله است.
گفته می شود شهرستان کلاله در دوره اشکانیان و در زمان اشک اول و دوم دومین پایتخت اشکانیان بود و این افتخار را دارد که در تاریخ جهان باستان بدرخشد زیرا براساس تحقیقات به عمل آمده، موسس سلسله اشکانیان یعنی اشک، بانی شکل گیری شهر کلاله یا دارایوم (نام سابق) این منطقه بوده است.
وجود دو آتشکده یاساقلیق و سد گرکز و دیوار تاریخی جرجان یا سد اسکندر با قدمتی حدود دو هزار سال بخش دیگری از تاریخ و هویت شهرستان تاریخی کلاله است.
کلاله از شهرستان های چهار فصل استان گلستان نیز به شمار می رود و لاله ها و گل های وحشی و دارویی متنوع و رنگارنگ بویژه در آغاز فصل بهار درطبیعت سرسبز این خطه از ایران اسلامی خودنمایی می کنند.
پارک جنگلی آقسو و مراتع و جنگل های همجوار با پارک ملی گلستان، مجموعه تفریحی چشمه زاو، کوه ها و جنگل های با پوشش درختان هیرکانی بازمانده از عصر یخبندان، مقبره و زیارتگاه حضرت خالد بن سنان (ع) ملقب به خالد نبی و قبرستان باستانی آن، دره پنج شیر و تالاب سولوک لی و ارتفاعات بیلی کوه، جنگل های طبیعی خدر اولیا، مرقد مطهر امامزاده عبدالله(ع) ملقب به امام عبدالله تگک، سد بوستان، سد چمران ملقب به سد شاپور و پارک لاله و مجموعه پرورش اسب روستای صوفیان از مهمترین مناطق تفریحی و گردشگری کلاله می باشد.

*** شهرستان مراوه تپه و آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن
شهرستان مرزی مراوه تپه هفتمین و آخرین شهرستان واقع در منتهی الیه شرق گلستان است که جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی برای حضور مسافران و گردشگران نوروزی دراین شهرستان وجود دارد.
از اماکن گردشگری مراوه تپه می توان به آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، مدرسه تاریخی علوم دینی سیدقلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا اشاره کرد.
رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، آبشار گوندر، دشت های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ، سونگی داغ، تپه باستانی مراوه تپه از جمله جاذبه های طبیعی و تاریخی مراوه تپه است که در کنار جنگل های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی که از سرمایه های خدادادی این شهرستان محسوب می شود، طراوت و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی بویژه درفصل بهار می دهد.
انواع گیاهان دارویی، مزارع سرسبز گندم، جو و آفتابگردان از استعدادهای کشاورزی و نیز قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی از صنایع دستی مهم شهرستان مراوه تپه به شمار می رود.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری استان گلستان در هفت شهرستان واقع در شرق این استان سکونت دارند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.