به گزارش خبرنگار ایرنا این جشنواره با هدف آگاه بخشی و توجه دادن به حفظ محیط زیست خلیج گرگان با تمرکز بر شعر در قالب های نو و کلاسیک، شعر فارسی و گویش های ترکمنی و طبری و در موضوعاتی همچون خلیج گرگان برای زندگی، خلیج گرگان و جایگاه آن در تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی، خلیج گرگان فرزند بزرگ ترین دریاچۀ جهان(دریاچۀ خزر) و خلیج گرگان و توجّه به اهمیّت محیط زیست و نقش آن در زندگی برگزار شد.
دبیرخانه این جشنواره از 25 بهمن کار دریافت آثار شاعران و علاقه مندان به ادبیات فارسی را آغاز کرد و در برگزاری آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرگز و انجمن شعر وصال شهرستان با محیط زیست همکاری داشتند.
در پایان این جشنواره از 98 اثر که در قالب های مختلف به این جشنواره رسیده بود از 11 اثر با اهدای لوح و جوایزی قدر دانی شد.
بندرگز در 42کیلومتری غرب گرگان واقع است.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر واقع در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی شده هم اینک فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
کارشناسان هشدار داده اند خشکیدن خلیج گرگان می تواند علاوه بر خطر جدی در کاهش آبزیان بر اقلیم منطقه تاثیر منفی جدی گذاشته و ریزگردها را در شمال ایران هم به پدیده ای جدید تبدیل کند.
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و به عنوان مامن پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.