به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب قزلسفلو روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در گرگان اظهار کرد: امسال در 32 پرونده در دادگاه های استان و به تشخیض قاضی برای محکومان حکم غرس نهال صادر شد.
به گفته وی؛ صدور احکام سبز تنها در پرونده های تخلف در حوزه منابع طبیعی نیست بلکه با لحاظ قانون در برخی از پرونده های محکومان حوزه های دیگر نیز چنین حکم هایی در راستای صیانت ازعرصه های محیط زیست و منابع طبیعی استان صادر می شود.
وی همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری با اداره کل زندان های استان در استفاده از زندانیان برای فعالیت در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد و افزود: این طرح امسال امضا و اجرایی شده است.
قزلسفلو به آمار پرونده های تخلف در حوزه منابع طبیعی استان نیز اشاره کرد و گفت: امسال دو هزار و 467 فقره پرونده تخلف پیگیری و از سوی قضات برای آنها رای صادر شده است که حاصل آن بازگرداندن 733 هکتار و 800 مترمربع از عرصه های ملی به دولت بوده است.
به گفته وی؛ 655 هکتار این عرصه ها را مراتع تشکیل می دهد که بیشتر در شمال استان واقع است.

*توقف بهره برداری از جنگل
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد که طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور و مصوبه هیات دولت ، بهره برداری از جنگل در این استان متوقف شده و امسال نشانه گذاری برای قطع درختان انجام نشده است.
به گفته وی؛ تا قبل از این مصوبه هر سال در فصل پائیز کار نشانه گذاری صورت می گرفت و در زمستان هم بهره برداری از جنگل عملیاتی می شد.
وی افزود: در گلستان 31 طرح بهره برداری جنگل به مساحت 198 هزارهکتار وجود داشت.
قزلسفلو در خصوص وضعیت نیروهای فعال در طرح های بهره برداری از جنگل های استان، گفت: 370 نیروی بیمه شده در طرح های بهره برداری از جنگل در استان فعال بودند که با بهره مندی از اعتبارات دولتی تحت عنوان نیروهای حفاظتی از آنان استفاده خواهد شد.
در گلستان 452 هزار هکتار عرصه جنگلی وحود دارد.

*تهیه طرح مرتعداری چند منظوره
قزلسفلو به تهیه طرح های مرتعداری چند منظوره در سطح 104 هزار هکتار از مراتع استان اشاره کرد وافزود: اجرای این طرح در آتی می تواند دامدار و سایر افراد ذینفع را از بهره برداری تک بعدی و فقط برای تغذیه دام خارج کرده تا در راستای توسعه فعالیت در حوزه پرورش گیاهان دارویی، کشت نباتات علوفه ای و غرس درخت مثمر نیز اقدام کنند.
در گلستان بیش از 860 هزار هکتار مرتع وجود دارد.

*سند تک برگی برای 105 هزار هکتار اراضی ملی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در سال جاری برای صدور سند تک برگی در سطح 105 هزارهکتار از اراضی ملی قرارداد بسته شد.
وی همچنین از پیگیری صدور سند تک برگی در سطح 6هزار هکتار از اراضی ساحلی به منظور حفاظت از آن خبر داد و افزود: با این اقدام طرح های توسعه ای استان در حوزه سواحل از جمله پرورش میگو و اجرای طرح های گردشگری آبی شتاب خواهد گرفت.
حدود 120 کیلومتر از سواحل خزر در حوزه استان گلستان واقع است.
بیابانزدایی، اجرای طرح ترسیب کربن با همکاری عمران سازمان ملل متحد، اجرای 30 طرح و 92 پروژه آبخیزداری با 461 میلیارد ریال اعتبار، مقابله با آفات و بیماری های عرصه های جنگلی و مرتعی، خرید امکانات خودرویی و تهیه تجهیزات برای اطفای حریق، اجرای طرح های حفاظتی و برپایی نمایشگاه جامع منابع طبیعی از دیگر موضوع های طرح شده از سوی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بود.
برنامه های هفته منابع طبیعی همه ساله از 15 تا 21 اسفندماه با هدف ترویج فرهنگ توسعه منابع طبیعی و گسترش زمینه های مشارکت مردم در حفظ این منابع خدادادی برگزار می شود.
گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت یک میلیون و 869 هزار جمعیت را در خود جای داده است. این استان علاوه بر 825 هزار هکتار مرتع، 620 هزار هکتار زمین کشاورزی، 30 هزار هکتار باغ و 120 کیلومتر ساحل، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی دارد.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.