به گزارش خبرنگار ایرنا، کرمعلی قندالی روز جمعه در جریان بازدید از میدان فروش دام گنبدکاووس گفت: سازمان امور عشایر می تواند از محل اعتبارات ماده 10 و 12 مبلغ 30 میلیارد ریال و از محل اعتبارات ماده 52 نیز تا سقف 100 میلیارد ریال در قالب تسهیلات برای توسعه میدان فروش دام گنبدکاووس اختصاص دهد.
وی افزود: میدان فروش دام گنبدکاووس از میدان های بنام و شناخته شده کشور است و ظرفیت توسعه از سه هکتار فعلی تا 20 هکتار را دارد.
قندالی اضافه کرد: این سازمان درصورت همکاری مقامات استانی و شهرستانی برای تامین چهار دستگاه تانکر آبرسانی کمک می کند که دو دستگاه آن را سازمان امور عشایر تقبل می کند و دو دستگاه نیز توسط استان باید تامین شود.
وی تصریح کرد: براساس مصوبات شورای عالی عشایر که به تصویب هیات دولت نیز رسیده، همه دستگاه های خدمات رسان موظفند برای تامین نیازهای جامعه عشایری تلاش نمایند.
به گزارش ایرنا، در این جلسه که نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه، امام جمعه و برخی مسئولان این شهرستان حضور داشتند، مدیرکل امور عشایر گلستان نیز گفت: توسعه میدان فروش دام گنبدکاووس که متعلق به جامعه عشایری استان و شرکت های تعاونی آن است از نیازهای ضروری می باشد.
رضا علیپوری افزود: میدان فروش دام گنبدکاووس دومین میدان بزرگ و پرفروش ترین میدان دام در کشور است که بطور میانگین برای هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
وی گفت: در برنامه توسعه میدان فروش دام گنبدکاووس، افزایش این میدان تا 20 هکتار و نیز احداث کشتارگاه پیش بینی شده که درصورت تخصیص تسهیلات، سال آینده خرید زمین و احداث تاسیسات آن با مشارکت شرکت های عشایری استان آغاز می شود.
علیپوری اضافه کرد: به طور میانگین 70 درصد دام خرید و فروش شده در میدان دام گنبدکاووس به تهران ارسال می شود که سال گذشته 600 هزار راس دام سبک و 200 هزار راس دام سنگین به تهران ارسال شد.
وی همچنین درخصوص جذب تسهیلات از محل مواد 10 و 12 و 52 تصریح کرد: از محل این اعتبارات درسال جاری افزون بر 100 میلیارد ریال پیش بینی شده که تاکنون حدود 80 میلیارد ریال آن جذب شده است.
به گزارش ایرنا، استان گلستان 3هزار و 530 خانوار عشایری با جمعیت تقریبی 21 هزار نفر دارد که از این تعداد یک هزار و 978 خانوار از عشایر کرد خراسان شمالی و بقیه عشایر بومی و ترکمن استان هستند.
عشایر خراسان شمالی در فصل پاییز به گلستان کوچ می کنند و تا فروردین ماه در مراتع منطقه مراوه تپه در منتهی الیه شرق این استان مستقر هستند.
عشایر بومی و کوچنده گلستان در مجموع 767 هزار راس دام دارند و درسطح 350 هزار هکتار مراتع گلستان درسه شهرستان مراوه تپه، گنبدکاووس و کلاله پراکنده اند.
/1860/3039
خبرنگار: غلی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.