علی بهزاد فر که ساکن شهرستان بندرترکمن در غرب استان گلستان است این طرح بزرگ را با کمک گرفتن از5 استاد کار در ساحل این شهرستان اجرا می کند و به گفته اوهم اینک مقدمات اجرای آن تا حد زیادی فراهم است.
وی گفت که یکی از ویژگی های این طرح و ساخت قرآن با استفاده از چوب، هزینه اندک آن است که البته آن هم به دلیل بی مهری مسئولان شهرستانی توسط هنرمندان سازنده تامین خواهد شد.
این هنرمند گلستانی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به فراهم بودن کامل همه مقدمات؛ در صورت حمایت مسئولین ساخت این قرآن چوبی را آغاز می کنم .
بهزاد فر بیان کرد: تنها خواسته ای که دارم و در اجرا و تکمیل این طرح موثر واقع می شود ، اختصاص مکانی موقت در ساحل بندرترکمن است تا هنرمندان بدون دغدغه و با آرامش کامل مراحل ساخت این قرآن بزرگ چوبی را انجام دهند.
وی گفت: طرح اولیه و ماکت این قرآن آماده بوده و براساس برنامه ریزی ها در مدت زمان سی ماه و با حضور 5 استادکار به پایان خواهد رسید.
بهزاد فر افزود: در سال های گذشته به ادارات و نهادهایی گوناگونی چون موسسه دارالقرآن ، فنی و حرفه ای، صنایع دستی و میراث فرهنگی مراجعه کرده و با ارائه طرح پیشنهادی برای ساخت قرآن چوبی از آنها طلب کمک کردم اما موفق به جلب نظر این بخش ها نشدم.
وی ادامه داد: به دلیل تامین نشدن مخارج اجرای این طرح، پیگیر دریافت وام برای خرید ادوات مقدماتی و چوب خام هستم تا این کار بزرگ را انجام و به نام ایران ثبت کنم.
این هنرمند با سابقه ادامه داد: بندرترکمن یکی از شهرهای گردشگر پذیر گلستان است که ساخت این طرح می تواند در جذب مسافر و گردشگر و ماندگاری و اقامت بیشتر آنان موثر باشد.
این هنرمند 52 ساله اظهار کرد: شهروندان بندرترکمنی به هنر و صنایع دستی با کارآیی در حوزه دین و معنویت علاقمند هستند و اطمینان دارم در مراحل گوناگون این اثر ما را همراهی خواهند کرد.
بهزاد فر همچنین با بیان اینکه علاقه زیادی به آموزش این هنر به علاقمندان دارم، افزود: اما شرایط تدریس این هنر را به دلیل فقدان مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارم و به همین دلیل نمی توانم حاصل سالها فعالیت هنری ام را در اختیار هنرجویان به خصوص نسل جوان قرار دهم.
وی که 25 سال در این رشته فعالیت دارد ، اضافه کرد: این رشته ، بستر مناسب شغل مولد و پایدار برای جوانان است که با کمترین هزینه و امکانات حداقلی مانند یک دست مقار؛ گیره و چوب ساب می توان برای یک نفر شغل ایجاد کرد که هم هنر اصیل ایرانی از خطر فراموشی نجات یابد و هم به تولید کشور کمک شود .
وی که نتوانسته به تدریس علاقه همیشگی اش بپردازد، کارگاه تولیدی کوچکی راه انداخته و با کار و تلاش توانسته علاوه بر بکارگیری هفت نفر ، محصولات کارگاه خود را از طریق ایرانی ها و مسافران خارجی به کشورهای دیگر صادرکند.
این هنرمند پیکر تراش گلستانی یادآور شد: علاقمندان به صنایع دستی بسیارند و لازم است فرصتی فراهم شود تا آنان پس از کسب آموزش های لازم بتوانند فعالیت مستقل خود را در رشته های مورد علاقه برای تامین معاش و تولید آثار فاخر هنری آغاز کنند .
بهزاد فر گفت: هنر را بصورت سنتی فرا گرفتم و سالها قبل هنگامی که به دنبال گرفتن گواهینامه سازمان فنی و حرفه ای بودم متوجه شدم حتی یک استاد مطرح در این رشته وجود ندارد.
وی که استاد کار درجه یک پیکرتراشی روی چوب است، افزود: در سالهای اخیر و با رونق آموزش ها ، چند استاد حرفه ای و متخصص در گلستان فعال شده و می توانند با فعالیت در عرصه آموزش ، سازنده نسل جدید هنرمندان خلاق در استان و کشور باشند.
این خالق اثرهای چوبی ادامه داد: اگر فرصت مهیا شود برای هر دوره می توان حدود 50 هنر جو تربیت و به بازار کار معرفی کرد.
بهزاد فر که آثار زیادی از چوب خلق کرده است، گفت: الگوی مورد نظر برای رونق هنرهای سنتی و صنایع دستی در گلستان باید طرح اجرایی در لاله جین همدان باشد که این شهر کوچک را به کارگاهی بزرگ ازسفالگری تبدیل و با اتکا به آن رونق اقتصادی زیادی را نصیب این منطقه کرد.
7333/3091/1648
خبرنگار: علی قاسمعلی ** تنظیم میثم محسنی** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.