به گزارش خبرنگار ایرنا ، روستاها همواره پای ثابت کسب مدال در کشور بوده و بسیاری از چهره های نام آور و ماندگار ورزش ایران از این مناطق ظهور نموده و بی توجه به کمبودها و نابرابری امکانات با تکیه بر توانایی های ذاتی برای رسیدن به رده های بالای رشته های مورد علاقه تلاش کرده اند.
اراده بالا ، تمرین با وجود با امکانات حداقلی ، توقع اندک و بسیاری ویژگی های دیگر؛روستاها و ورزشکاران روستایی را به یکی از ارکان ورزش کشور تبدیل کرده است.
در این حوزه استان گلستان به واسطه برخورداری از جمعیت بالای ساکن در روستاها و همچنین حضور استعدادهای ورزشی نیازمند برنامه ریزی منسجم ، بلند مدت وعلمی برای شناسایی این ظرفیت ها و آماده ساختن آنها برای تمرین و کسب آمادگی و تبدیل شدن به ستاره هایی نامدار و مدال آور در ایران و جهان است.
هم اینک بخش قابل توجهی از مدال آوران ورزش گلستان ، ورزشکاران روستایی هستند که با بهره مندی از توانایی های ذاتی و اراده آهنین رسیدن به قله های پیشرفت و ترقی فرامرزی را آرزو می کنند.

*استعدادیابی گام نخست
کشف استعدادها و زمینه سازی برای بروز ظرفیت های ورزشی مناطق روستایی گلستان ، مسئولان ورزش این استان شمالی را بر آن داشت تا با اجرای طرحی ابتکاری روستاییان را به انجام ورزش ترغیب کرده و بکوشند از این طریق ورزشکاران مستعد رشته های گوناگون را شناسایی کنند.
طرح 'روستا قهرمان' برای اولین بار در کشور با خلاقیت گلستان برگزار شد و 300 تیم روستایی از مناطق گوناگون این استان در پنج رشته ورزشی با هم رقابت کردند.
مدیرکل ورزش و جوانان گلستان در گفت وگو با خبرنگار اظهارکرد: یکی از اهداف اجرای این جشنواره و المپیاد ورزشی، کشف ورزشکاران مستعد مناطق روستایی بود.
بهمن طیبی افزود: تداوم در اجرای این جشنواره از اولویت های جدی ورزش گلستان است و اطمینان داریم با برگزاری بلند مدت آن شاهد ظهور ستاره های جدید در رشته های گوناگون خواهیم بود.
وی بیان کرد: این المپیاد هم اینک در رشته های طناب کشی ،آمادگی جسمانی ،والیبال و فوتسال مردان و زنان برگزار می شود اما امیدواریم در آینده و با اقبال روستاییان شاهد افزایش رشته ها به خصوص ورزش های مدال آور باشیم.
به گفته وی؛ در پایان اولین دوره برگزاری این رقابت ها چهره های مستعدی شناسایی شدند که امیدواریم بتوانیم از این چهره ها برای تقویت بنیه های فنی و مدال آوری ورزش گلستان استفاده کنیم.
طیبی ادامه داد: یکی از مشکلات توسعه نیافتن ورزش در روستاهای استان، کمبود امکانات برای انجام ورزش است که برای این مشکل راه اندازی خانه ورزش روستایی را به عنوان یک راه حل در دستور کار قرار داده ایم.
وی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون 14 خانه ورزش روستایی در مناطق گوناگون استان راه اندازی شده است و امکانات اولیه مانند تاتامی ، میز پینگ پنگ و صفحه شطرنج در اختیار دهیاری ها برای استفاده روستاییان علاقمند به ورزش قرار گرفت.
مدیرکل ورزش و جوانان گلستان افزود: پرورش و تربیت ورزشکاران مدال آور نیازمند مسیر طولانی و بلند مدتی است که امیدواریم نتیجه اجرای طرح روستا قهرمان در آینده کمک به تقویت نسل مدال آور و موفق ورزش استان باشد.
به گفته طیبی؛ برای کسب این هدف برطرف کردن مشکلات مربوط به زیرساخت ها و امکانات ورزش روستاها را مورد نظر داریم و از همه توان برای تامین حداقل های مورد نیاز استفاده خواهیم کرد.
معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: در اولین دوره رقابت های ورزشی روستا قهرمان حدود 20 هزار ورزشکار شرکت کردند که این اقبال گسترده نشان دهنده علاقمندی فراوان روستاییان گلستان به انجام ورزش و مسئولیت سنگین اداره کل برای توسعه زیرساخت ها و تامین امکانات است.
کمال شجاعی اظهار کرد: سرانه فضای روباز ورزش روستایی گلستان شش دهم مترمربع و سرانه فضاهای سرپوشیده شش صدم متر مربع برای هر روستایی است.
وی بیان کرد: مساحت کل فضاهای ورزشی سرپوشیده روستاها بیش از 60 هزار متر مربع و مساحت فضاهای ورزشی روباز روستاهای گلستان حدود 580 هزار متر مربع است که امیدواریم این فضاها با تداوم حمایت های بخش دولتی و ورود خیرین به حوزه ساخت و سازهای ورزشی افزایش یابد.
به گفته وی؛ هم اینک یکهزار و 491 زن و 4 هزار و 144 مرد روستایی گلستان به صورت حرفه ای ورزش می کنند که انتظار داریم با توجه به استعدادهای فراوان، این افراد در آینده به چهره هایی مدال آور در ورزش کشور تبدیل شوند.
در کنار تلاش های اداره کل ورزش و جوانان ، هیات ورزش های روستایی و بومی محلی به عنوان یکی از ارکان تقویت ورزش های روستایی به دنبال زمینه سازی برای باز کردن پای روستاییان به ورزش حرفه ای و قهرمانی است.
رییس هیات ورزش های روستایی و بومی محلی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: استان بیش از یکهزار روستا دارد که با وجود نیازمندی به فراهم شدن امکانات بیشتر، در اغلب این روستاها ورزش به صورت جدی جریان دارد.
رضا محمدخانی اظهار کرد: برخی از روستاهای استان از سالن های ورزشی برخوردارند و روند ورزش این مناطق جدی تر و حرفه ای است اما در بسیاری از روستاها این حداقل ها یافت نمی شود که باید ورزشکاران آنها امکانات فراهم شود.
وی بیان کرد: با وجود پیگیری ها هنوز نیازهای اولیه ورزش روستایی گلستان مناسب و ایده آل نیست که امیدواریم با تداوم حمایت های اداره کل ورزش و جوانان و ورود هر چه بیشتر خیرین ورزشی، شاهد کاهش کمبودها و نارسایی ها باشیم.
محمدخانی اضافه کرد: ظرفیت و پتانسیل بالای ورزشکاران روستایی ضرورت توجه به این مناطق را بیشتر ازهمیشه کرده است و این امیدواری را می کند که با حمایت شاهد افزودن بر افتخارات ورزش گلستان در عرصه های جهانی و بین المللی باشیم.
وی اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده اگر زمینه های لازم برای ورود روستاییان مستعد به ورزش حرفه ای را فراهم کنیم در آینده بیش از 70 درصد مدال های استان در مسابقات معتبر توسط ورزشکاران روستایی کسب خواهد شد
به گفته وی؛ برگزاری جام روستا قهرمان زمینه ساز تکاپو و هیجان ورزشی در روستاییان شد که استقبال گسترده از این مسابقات بیانگر نگاه جدی مردم این مناطق برای نقش آفرینی در ورزش گلستان و تاثیر گذاری هدفمند و مداوم است.
رییس هیات ورزش های روستایی و بومی محلی گلستان ادامه داد: علاوه بر 14 خانه ورزش روستایی فعال در استان، امسال 24 خانه دیگر ورزش روستایی در این مناطق به بهره برداری می رسد و از این طریق بخش عمده ای از مشکلات مربوط به کم بودن زیرساخت های ضروری ورزش استان برطرف خواهد شد.
محمدخانی؛ رونق ورزش در بین بانوان را یکی از دستاوردهای راه اندازی خانه های ورزش روستایی دانست و گفت: این بخش تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: وزارت ورزش و جوانان راه اندازی یکهزار و 500 خانه ورزش روستایی را در کشور مد نظر دارد که امیدواریم سهم گلستان از این زیرساخت ضروری بیشتر باشد.
به گفته وی؛ گستردگی و تنوع ورزش در برخی روستاهای استان نیازمند توجه بیشتر برای بروز شایستگی ها است تا پیامد آن رونق هر چه بیشتر و پربارتر شدن فهرست افتخارآفرینان گلستانی باشد.
محمدخانی به برخی طرح های نیمه تمام ورزشی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: یکی از راه حل های تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها ، تلاش برای جذب خیرین ورزشی و استفاده از توان مالی آنها است.
وی اظهار کرد: هم اینک نیز خیراندیشان ورزشی نقش زیادی در رفع کمبودها و تامین نیازهای مالی ورزش روستایی استان در اعزام تیم ها و برگزاری مسابقات دارند، اما این نقش آفرینی باید بیشتر و مداوم تر شود.
براساس آمارهای رسمی، کمتر از نیمی از جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری گلستان را روستاییان تشکیل می دهند.
فراهم آوردن امکانات اولیه و تلاش برای استعدادیابی، یکی از راه های شناسایی افراد مستعد روستایی برای قرار دادن در مسیر ورزش حرفه ای و قهرمانی است.
در برخی استانهای کشور سهم روستاییان از مدال های کسب شده در عرصه های معتبر ورزشی بیشتر از شهرنشینان است.
اگر چه آمار رسمی از مدال آوران روستایی گلستان وجود ندارد اما به نظر می رسد این سهم هم اینک اندک اما در مسیر رسیدن به اندازه های فراتر از باور است.
توجه جدی متولیان ورزش به روستاها تضمین کننده آینده روشن و قابل باوری است که گام نخست آن در فراهم آوردن زیرساخت ها و استعدادیابی خواهد بود؛ کاری که ورزش گلستان ضرورت انجام آن را احساس کرده است.
3091 /1648
گزارش: میثم محسنی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.