به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از این اداره کل محمود فرمانی با بیان اینکه قزاق دوزی یکی از رودوزی ‌های سنتی ایران و سوزن ‌دوزی مخصوص قوم قزاق است، افزود: این پنجمین استاندارد تدوین شده در گلستان با موضوع صنایع دستی است که 2مورد توسط فاطمه تهرانی شاد و مابقی توسط محمد امان‌بایی از نیروهای این اداره کل و با همکاری کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصویب و تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه قوم قزاق بیشتر در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن و آق قلا زندگی می کنند، عنوان کرد: برنامه اداره کل در حوزه تدوین و تجدیدنظر استاندارد ملی در سال جاری برابر با 25 عنوان استاندارد است که از این تعداد پنج پیشنهاد براساس تحقیقات و تجربیات می ‌باشد که سه عنوان آن در حوزه صنایع دستی گلستان است.
فرمانی ادامه داد: پارچه کتان سفید رنگ، پارچه مخمل، جیر سیاه و زرشکی، یشمی، سورمه ‌ای، پارچه ‌های طلایی و نقره ‌ای و نخ‌ های ابریشمی از جمله مواد اولیه هنر دستی قزاق دوزی است.
به گفته وی؛ این نوع سوزن ‌دوزی توسط زنان در سرآستین ‌ها، دوریقه، گوشه ‌ها و مرکز روسری‌های بزرگ با نخ ابریشمی تابیده شده به رنگ قرمز، سبز، آبی و یا زرد بر روی پارچه سفید و ضخیم بافته می ‌شود.
فرمانی همچنین به برگزاری دوره آشنایی کارکنان این اداره کل با الزامات عمومی آسانسور اشاره کرد و گفت: این دوره با سرفصل های نحوه کمک به فردی که در آسانسور گرفتار شده، یا نحوه خروج از آسانسوری که دچار مشکل شده و بهترین واکنش در زمان گیر افتادن در آسانسور برگزار شد.
وی در ادامه به آموزش سه هزار نفر ساعت آموزشی کارکنان استاندارد اشاره کرد و گفت: این میزان آموزش که در 9 ماه سال جاری انجام شد 160 درصد نسبت به برنامه مصوب جلوتر است.
فرمانی افزود: در بخش آموزش تخصصی کارشناسان استاندارد 1300 نفر ساعت آموزش دیدند که نسبت به برنامه ابلاغی 140 درصد بیشتر است.
وی ادامه داد: مدیران کنترل کیفیت استان نیز در سال جاری 8300 نفر ساعت آموزش دیدند و سایر آموزش های برون سازمانی که شامل کار آموزان، دستگاه های اجرایی، دانشجویان، آزمایشگاه ها و به طور کلی مواردی غیر از کارمندان، مدیران کنترل کیفیت و کارشناسان استاندارد را در بر می گیرد، به 15 هزار و 200 نفر ساعت رسید که به ترتیب تحقق 170 و320 درصدی برنامه تعیین شده را به همراه داشت.
فرمانی از حضور بازرسان این اداره در نمایشگاه عرضه لوازم خانگی خبر داد و گفت: نیروهای ما از کالاهای مشمول استاندارد اجباری بازدید و اصالت پروانه های کاربرد علامت استاندارد فرش ماشینی، لوازم خانگی و نیز برچسب معیار مصرف انرژی لوازم خانگی را بررسی کردند.
وی افزود: بازرسی ها حاکی از آن بود که هیچ گونه کالای مغایر با استاندارد در این نمایشگاه عرضه نشده است.
به گفته فرمانی؛ بازرسی از نمایشگاه ها، بازار و مراکز عرضه به موجب ماده 9 قانون سازمان ملی استاندارد ایران صورت می گیرد که بر اساس آن، هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود، پس از انقضای مهلت مقرر٬تولید٬ تمرکز٬ توزیع و فروش این گونه کالاها با کیفیت پایین تر از استاندارد مربوط و یا بدون علامت استاندارد ایران ممنوع است.
3014/1648
تنظیم: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.