به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری، هادی هاشمیان روز پنجشنبه هدف از صدور آرای جایگزین حبس را جلوگیری از برچسب محرومیت به افراد و رویکرد اصلاح متهم بیان کرد و افزود: این گونه آراء برای کسانی که جرائم سبک تر غیرعمدی مرتکب شده و سابقه کیفری ندارند، صادر می شود.
وی ادامه داد: در این آراء، نوع جرم و شخصیت فرد در نظر گرفته می‌ شود و قضات متناسب با آن رای صادر می‌ کنند.
به گفته وی؛ نوشتن مقاله، کاشت درخت، مطالعه کتاب، فراگیری مهارت‌ های فنی و حرفه‌ ای، خدمات عمومی رایگان در حوزه محیط زیست، شهرداری و بهداشت و ویزیت رایگان بیماران نیازمند از جمله آراء جایگزین حبس بوده که قضات گلستانی امسال صادر کرده ‌اند.
وی اظهار کرد: تعداد آرای جایگزین حبس صادر شده نشان دهنده این است که قضات رویکرد خود را نسبت به مجازات زندان تغییر داده اند.
هاشمیان تصریح کرد: گلستان جزو استانهای پیشرو در صدور احکام جایگزین حبس است و از قضات این بخش قدر دانی می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر این، قرار تعلیق در مرحله دادسرا، آزادی مشروط و تعلیق مراقبتی از دیگر موارد پیش بینی شده در قانون جدید مجازات اسلامی است که قضات گلستانی امسال برای محکومان صادر کردند.
وی با بیان اینکه تاکید بر استفاده از مجازات ‌های جایگزین حبس به معنای آسان گرفتن به مجرمان خطرناک نیست، تصریح کرد: در جرائم خشن و جرایمی که پای ناموس و امنیت مردم و جامعه مطرح بوده ، تاکید قضایی سختگیرانه است.
رییس دادگستری کل گلستان همچنین تصریح کرد: در برخی پرونده ‌ها مانند دعاوی خانوادگی صدور مجازات زندان نه تنها راهگشا نیست بلکه در مواردی سبب عمیق ‌تر شدن شکاف طرفین پرونده می‌ شود.
وی از قضات خواست تا جایی که امکان دارد از ورود افراد به زندان جلوگیری کنند.
هاشمیان گفت: چند روز زندان نه تنها دردی از این افراد دوا نمی ‌کند بلکه سبب ایجاد سوء پیشینه کیفری برای آنان شده و آینده شغلی و خانوادگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.
به گزارش ایرنا منظور از قرار تعلیق در مرحله دادسرا مختومه شدن پرونده در این مرحله با هدف جلوگیری از برچسب زندان برای افراد است، همچنین آزادی مشروط و تعلیق مراقبتی یعنی مجازات حبس متهم برای مدت معینی معلق و دستوراتی برای بازسازی شخصیت او مانند دوره های تربیتی، آموزشی یا ترک اعتیاد صادر می شود.
3014/1648
تنظیم : مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.