پزشکان که برای درمان و بازگشت این بیمار به زندگی تمامی توان علمی و تخصصی و تجهیزاتی را بکار گرفته بودند، ناامیدانه با خانواده او گفتگو کردند تا برای دل کندن ازعزیز خود آماده شوند و متاسفانه این سرنوشتی برای بسیاری از کسانی است که ناخواسته گرفتار حوادث رانندگی شده و در یک لحظه پایان زندگی را نظاره گر می شوند.
و اما در سال های اخیر با پیشرفت های پزشکی و اقدامات انساندوستانه خانواده هایی که دلبند آنان به هر دلیل دچار مرگ مغزی می شود، زمینه اهدای عضو و کمک به زندگی بسیاری از بیمارانی که نیازمند عضو پیوندی هستند، فراهم شده است.
با اعلام مرگ مغزی بیمار از سوی پزشکان، تلاش دست اندرکاران پیوند اعضا آغاز می شود تا با خانواده این افراد صحبت کرده و آنها را برای تصمیم گیری در خصوص یاری رساندن و زندگی بخشی به چند تن از بیماران نیازمند پیوند عضو کمک کنند.
در آخرین مورد از اهدای عضو در استان گلستان چند روز قبل اعضای بدن حمید میرزائی جوان اهل روستای زنگیان شهرستان گرگان که براثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، زندگی بخش چند بیمار نیازمند پیوند عضو شد.
این جوان براثر برخورد دو خودرو متاسفانه دچار آسیب شدید و مرگ مغزی شد و پس از آن که پزشکان از بازگشت او به زندگی مایوس شدند، تیم فرآوری اهدای عضو با خانواده این جوان به مذاکره نشست تا آنان را متقاعد کند که با اهدای اعضای بدن فرزند دلبند خویش ،زندگی او را در نجات بخشی جان چند بیمار دیگر به نظاره بنشینند.
اعضای بدن حمید 31 ساله به عنوان ششمین فرد در استان گلستان طی سال جاری اهدا و نجات بخش زندگی چند بیمار شد.
امسال و پیش از حمید 20 مورد مرگ مغزی به دلایل مختلف و حوادث در گلستان رخ داده است که تیم فرآوری اهداء عضو تنها توانستند از خانواده تعداد معدودی از آنان رضایت بگیرند و افزایش این آمار نیازمند فرهنگ سازی بیشتر و آگاهی خانواده از نتایج این اقدام خیرخواهانه در نجات جان بیماران دیگر است.
وقتی که می بینند گیرندگان اعضای پیوندی شاید زن یا مرد جوان و بیماری باشند که تازه ازدواج کرده و امید به ادامه زندگی دارد و یا پدر و مادر کودکی که شب ها و روزها در انتظار آغوش آنها است، نقش پیوند عضو در نجات بیماران بیشتر خود را نشان می دهد، هر چند به نظر می رسد در استان گلستان اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است تا خانواده ها دریابند که می توان زندگی عزیزان از دست رفته را در چهره بیمارانی که نجات می دهند ، نظاره کنند.
پیوندهای متداول اعضا شامل کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه است.
درحالی که امروزه دیدگاه ‌ها در مورد اهدای عضو مثبت است و تعداد اهدا کنندگان رو به افزایش بوده، اما هنوز یک شکاف بزرگ بین تعداد اهدا کنندگان نسبت به کسانی که در انتظار عضو پیوندی هستند، وجود دارد.
طبق آمارهای کشوری هم اینک افزون بر 26 هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند و هر فرد مرگ مغزی می ‌تواند جان 8 نفر را نجات دهد.
برای قانونی شدن این امر انساندوستانه قانون 'پیوند اعضای بیماران فوت شده و یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است' 17 فروردین سال 1379 در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و در سال 1381 نیز آئین نامه مربوط به آن در هیات دولت به تصویب رسید.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها هنوز به اهمیت موضوع اهدای عضو واقف نیستند، نقش رسانه ها را در ترویج فرهنگ اهدای عضو و زندگی بخشی به بیماران نیازمند پیوند عضو موثر بیان کرد.
عبدالرضا چراغعلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی این مهم بهره مندی از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و تربیون های مساجد، نماز جمعه و مراسم های مذهبی ضروری است.
به گفته وی؛ با توجه به حل شدن مسائل شرعی این موضوع با توضیح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تائید مراجع تقلید، مشکلی در پیوند عضو وجود ندارد.
وی ادامه داد: همچنین برای فرهنگ سازی در حوزه دریافت کارت اهدای عضو؛ مدیران و مسئولان ارشد استانی و شهری پیشقدم شوند.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان افزود: زیرساخت ها برای پیوند عضو از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان فراهم شده و بنا بود تا اواخر مهر امسال اولین مورد انجام شود که هنوز به دلایلی اجرایی نشده است.
وی با اشاره به اینکه در گلستان پنج هزار نفر دارای کارت اهداء عضو هستند، یادآور شد: در سال های اخیر 60 خانواده گلستانی حاضر به اهدای اعضای پیوندی عزیران درگذشته ،خود شده اند که 16 مورد مربوط به سال 95 است.
زهرا شرکت مسئول واحد فرآوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در استان میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو عزیزان فوت شده یا دچار مرگ مغزی بسیار پائین است.
شرکت گفت: بطور متوسط سالانه بین 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که یک چهارم آنها قابلیت اهداء دارند، اما خانواده نیمی از این تعداد راضی به اهدای عضو می شوند.
وی ادامه داد که در استان گلستان تلاش ما در این جهت بوده که میزان 50 درصد رضایت برای اهدای عضو را به 80 درصد برسانیم.
شرکت در خصوص تعداد بیماران گلستانی نیازمند عضو پیوندی و آمار داوطلبان اهدای عضو نیز گفت که آمارها در این حوزه ها به صورت کشوری ثبت می شود و امکان دسترسی استانی وجود ندارد.
وی در خصوص روال پیگیری نیز اظهار کرد که پس از اعلام نظر نهائی تیم کارشناسی و متخصص پزشکی در خصوص مرگ مغزی بیماری، رایزنی برای کسب رضایت خانواده او برای اهدای عضو انجام و در صورت موافقت بیمار به تهران اعزام می شود تا اقدامات لازم انجام گیرد.
شرکت ادامه داد: در استان تمامی شرایط و زیرساخت های لازم برای پیوند اعضاء وجود دارد، اما نبود پزشک مختصص پیوند اعضاء باعث شده تا این کار اجرایی نشود.
مسئول واحد فرآوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه 20 مورد مرگ مغزی دراستان اتفاق اقتاده است که 10 خانواده با بزرگواری برای اهدا رضایت دادند که تنها پنج مورد قابلیت اهدا داشت که از این تعداد 2 نفر دارای کارت اهدای عضو نیز بودند.
وی نجات جان بیماران نیازمند عضو پیوندی را در گرو اقدام خیرخواهانه وانساندوستانه خانواده کسانی دانست که عزیزان خود را براثر سوانح و حوادث گوناگون از دست می دهند.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.