به گزارش عصر یکشنبه ایرنا از استانداری، علی اصغر طهماسبی در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌ های عمومی استان اظهارکرد: با وجود اینکه فضای مجازی بخش عمده‌ ای از سرانه مطالعه را به خود اختصاص داده اما قابل مقایسه با کتاب نیست و ماندگاری آن را ندارد.
وی افزود: ایجاد جاذبه‌ های کاذب در فضای مجازی یکی از اهداف دشمن برای دور کردن مردم و جوانان از فرهنگ کتابخوانی است زیرا مطالعه یکی از شاخص های اصلی توسعه در جهان است و فاصله گرفتن مردم با این فرهنگ و پایین آمدن سرانه مطالعه باعث عقب افتادگی در تمامی حوزه ها خواهد شد.
طهماسبی با تاکید بر گسترش و توسعه فضای کتابخانه ها و غنی بودن مخازن آن، یادآور شد: تلاش کنیم در همه نقاط استان به خصوص در روستاها و با استفاده از ظرفیت مساجد، کتابخانه ای هر چند کوچک و با تعداد کمی کتاب ایجاد نمائیم تا طی مراحل مختلف بتوانیم به لحاظ کمی و کیفی آن را گسترش دهیم.
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان گلستان در این نشست با اشاره به راه اندازی پنج باب کتابخانه روستائی در سطح استان تا دهه فجر سال جاری عنوان کرد: این کتابخانه ها در روستاهای شیرنگ علی آباد کتول، صادق آباد گالیکش، رضا آباد رامیان، انقلاب آق قلا و آق امام مراوه تپه راه اندازی می شود.
رضا قوانلو افزود: برای بهبود وضعیت مطالعه و کتابخوانی باید زمینه سازی در زمان کودکی و خردسالی صورت گیرد تا فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود.
وی علت نبود آمار دقیق از میزان مطالعه را نبود وحدت رویه در تعریف شاخص ها دانست و گفت: رابطه مستقیمی بین سرانه مطالعه و آسیب های اجتماعی وجود دارد و بالا بودن آسیب ها نشان از میزان پایین مطالعه در جامعه است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون درمناطق شهری و روستایی استان گلستان با جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفر تعداد 52 باب کتابخانه متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی و 22 باب کتابخانه مشارکتی با مجموع 850 هزار جلد کتاب فعال است.
همچنین کتابخانه های متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی استان درمجموع 27 هزارو 200 مترمربع زیربنا و 42 هزارو 270 عضو فعال ثبت شده در سامانه سامان دارد.
3014/1648
تنظیم : مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.