محمد باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: کارشناسان حوزه باغبانی در شهرستان های استان آماده راهنمایی افراد واجد شرایط به منظور سرمایه گذاری در ایجاد گلخانه هستند.
به گفته وی؛ در برنامه ششم توسعه همه جانبه (درحال اجرا) و هفتم ایجاد یکهزار و 500 هکتار گلخانه و بیشتر به روش 'هیدرو پُنیک' دیده شده که حوزه باغبانی استان برنامه ویژه را برای عملیاتی آن آماده کرده است.
به گزارش ایرنا کشت هیدروپُنیک یا آبکشت شیوهٔ کشت بدون خاک است، در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود محصول برداشت می کنند.
در این روش با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت عملاً نیاز به خاک منتفی می‌شود.
وی افزود: امسال ایجاد گلخانه در سطح 73 هکتار برای استان مد نظر است که تاکنون 60 متقاضی به جهادکشاورزی شهرستان ها درخواست داده اند و در حال طی مراحل اداری و معرفی به بانک برای حمایت مالی هستند.
باقری در خصوص پرداخت وام به متقاضیان هم گفت: برای ایجاد گلخانه از سه شیوه پرداخت شامل از محل اعتبارات توسعه روستایی با هشت درصد سود، صندوق توسعه ملی در مناطق کمتر توسعه یافته با 10 درصد سود و مناطق توسعه یافته با 14 درصد سود اقدام می شود که بازپرداخت آن به صورت 60 ماه بعد از دو سال تنفس و مشارکت، است.
به گفته وی؛ بانک های استان هم به طور مستقیم وام به متقاضی برای ایجاد گلخانه پرداخت می کنند که با 15 درصد سود است.
معاون حوزه باغبانی گلستان با بیان اینکه برای ارائه وام به متقاضیان ایجاد گلخانه سازمان جهادکشاورزی محدودیت ندارد، افزود: اکنون در این استان 14 هکتار کشت گلخانه ای وجود دارد که هشت هکتار آن به نشاء گوجه فرنگی، نیم هکتار به تولید محصول خیار و گوجه فرنگی و بقیه به پرورش گل اختصاص دارد.
استان گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت واقع در شمال ایران با جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا در خود، از قطب های مهم کشاورزی و باغی کشور به شمار می رود.
در این خطه از کشور 650 هزار هکتار زمین زراعی و باغی وجود دارد که گندم، جو، دانه های روغنی، هلو، مرکبات، شلیل از جمله محصولات آن است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.