به منظور معرفی بخشی از ظرفیت های گردشگری مذهبی و زیارتی در گلستان و تاثیر آن در اقتصاد استان، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گرگان میزگردی با حضور مسئولان و کارشناسان ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه برگزار کرد.

* رونق گردشگری گلستان نیاز مبرم به تغییر نگاه دارد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: رونق گردشگری این استان نیاز مبرم به تغییر نگاه جامعه و روش مسئولان دستگاه ها در مورد این حوزه دارد.
رحمان فرمانی اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری در تغییر نگاه جامعه به گردشگری به درستی صورت گیرد، رونق گردشگری در بخش های مختلف در استان شتاب خواهد گرفت.
وی همچنین بر تصویر سازی از جاذبه های گردشگری گلستان تاکید کرد و گفت: به این مهم کمتر توجه می شود در حالی که باید برای جذب گردشگر نسبت به تصویرسازی جاذبه های شاخص اقدام شود.
به گفته وی؛ میل قابوس، اسبدوانی و سوارکاری، مقبره مختومقلی فراغی، جنگل النگ دره و زیارتگاه خالد نبی و دهها اثر تاریخی، طبیعی و زیارتی از جمله جاذبه های گردشگری استان هستنند که تصویر سازی آنها می تواند زمینه ساز توسعه گلستان شود.
وی همچنین به ظرفیت بکر گردشگری و زیارتی استان اشاره کرد و افزود: گلستان به دلیل قرار گرفتن بین دو قطب زیارتی مشهد و گردشگری شمال، فضای جنگلی سبز و مزارع طلایی گندم و کلزا، تنوع اقلیمی، زیارتی، زیست مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف و تنوع آداب و رسوم، می تواند در جذب گردشگر زیارتی نقش پررنگ تری پیدا کند.

*بقاع گلستان ظرفیت گردشگری مذهبی با نگاه زیارتی
فرمانی گفت که بقاع متبرکه استان یکی از ظرفیت های گردشگری مذهبی با نگاه زیارتی محسوب می شود و آمار قابل توجه بقعه ها، پراکندگی آن در شهرها و روستاها و در جنگل، کوهستان، کوهپایه، دشت و نیز فراهم شدن امکانات اقامتی و رفاهی و زیر ساخت های لازم از زمینه های توسعه این نوع گردشگری است.
وی افزود: مهمترین مزیتی که این استان برای برخورداری از ظرفیت گردشگری مذهبی با نگاه زیارتی دارد ،قرار گرفتن در مسیر عبور زائر مشهد مقدس و گردشگری شمال است که باید برنامه خوبی برای جذب آنها با هماهنگی دستگاه های مرتبط تدوین و اجرا شود.

*گلستان دارای 123 بقعه متبرکه با 180 امامزاده
کارشناس اوقاف و امورخیریه گلستان گفت که این استان دارای 123بقعه متبرکه با 180 امامزاده است که حدود 20 بقعه دارای زیارتگاه، قدمگاه و سقاخانه بوده و سالانه و بویژه در ایام تعطیلات سال نو و تابستان پذیرای زائران و گردشگرانی از اقصی نقاط کشور هستند.
محمد کوهساری؛ خالد نبی از توابع شهرستان کلاله در شرق گلستان را از جمله بقاع استان بیان کرد که در فروردین و اردیبهشت ماه دارای بیشترین گردشگر مذهبی و زیارتی از اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور است.
وی افزود: برای ایجاد زیرساخت ها جهت تامین امکانات حضور زائر و گردشگر مذهبی در بقاع متبرکه استان، ضمن ایجاد 111 سوئیت و اتاق در جنب همه امامزادگان، 41 طرح جامع هم برای اجرا تهیه شده است.
کارشناس اوقاف گلستان به برنامه های جذب گردشگر اعم از زائر و مذهبی در بقاع متبرکه استان اشاره کرد و گفت: برای این منظور بیشتر از ظرفیت رسانه های دیداری، شنیداری، فضای مجازی و نوشتاری بهره گرفته می شود که آثار آن را می تواند در افزایش حدود 40 درصدی زائران در نوروز 96 نسبت به سال قبل مشاهده کرد.
به گفته وی؛ در نوروز امسال یک میلیون و 200 هزار زائر در بقاع استان حضور یافته و از برنامه های آن استفاده کردند در حالی که در نوروز سال قبل 800 هزار زائر بودند.

*اوقاف عضو کارگروه گردشگری گلستان شود
معاون فنی و عمرانی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان با بیان اینکه گردشگری مذهبی و زیارتی از ظرفیت های بالقوه این استان به شمار می رود ، گفت: برای تبدیل این ظرفیت به رونق درخواست داریم این اداره کل عضو رسمی کارگروه گردشگری استان محسوب شود.
فرید نژاد نصرالله افزود: این عضویت باعث می شود تا اوقاف فعال تر از گذشته در اجرای طرح های زیرساختی خود در بقاع متبرکه برای جذب گردشگر ظاهر شود و به اقتصاد گردشگری استان کمک کند.
وی گفت: با توجه به اینکه برخی بقاع استان در محل های مطلوب گردشگری از جمله کوهستان، جنگل، روستا واقع شده اند ظرفیت بکری برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به شمار می رود که کارگروه گردشگری می تواند کمک خوبی به اوقاف در استفاده بهینه از آن کند.
معاون اوقاف گلستان با بیان اینکه رویکرد این اداره کل به صورت ویژه ؛توسعه زیرساخت های بقاع برای رونق گردشگری است، گفت: اجرای این برنامه از سال 89 تدوین شده است که امروز در 47 امامزاده استان طرح جامع و توسعه فضاها با اولویت گردشگری پیگیری می شود.
وی اظهار کرد: پس از بیانات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر اینکه بقاع متبرکه تبدیل به قطب فرهنگی شود، اقدام های خوبی برای ایجاد زیرساخت از جمله جاده دسترسی، ساخت سرویس های بهداشتی، گازرسانی، ساخت وساز 20 هزار متر مربع فضای مذهبی در 5 بقعه مستعد رونق گردشگری مذهبی در مناطق محروم استان انجام شد و روند همچنان ادامه دارد.
به گفته وی؛ امسال مبلغ 10 میلیارد ریال تسهیلات از محل سازمان مرکزی و استانی برای ایجاد زیرساخت های موردنیاز در بقاع جذب شده است.
وی از اجرای طرح فراهم کردن امکانات برای اسکان موقت در 20 بقعه متبرکه استان نیز خبر داد و افزود: این بقاع ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری مذهبی و زیارتی دارند که عملیات تامین امکانات آن به زودی آغاز می شود.

* صنعت گردشگری زمینه ساز توزیع عادلانه درآمد در میان مردم
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در خصوص تاثیر رونق گردشگری مذهبی و زیارتی در توسعه دیگر بخش های استان اظهار کرد: از ویژگی های رونق این صنعت در استان ، توزیع عادلانه درآمد در میان مردم است زیرا بسیاری از بقاع در خارج از شهرها قرار دارد.
وی گفت: باید گردشگری به صورت جامع دیده شود زیرا حرکتی سودآور و درآمدزا برای استان بوده و تاثیر خود را در حوزه ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم خواهد گذاشت.
فرمانی بر انجام کار کارشناسی در راستای رونق گردشگری استان بیش ازگذشته نیز تاکید کرد.
وی از مزایای گردشگری مذهبی و زیارتی به خیل علاقمندان و مشتاقان و دامنه گسترده و وجود امکانات برای استفاده آنان اشاره کرد و گفت: گلستان می تواند در رونق گردشگری مذهبی و زیارتی با داشتن ویژگی های منحصر به فرد در استان از این صنعت با هماهنگی دستگاه های مرتبط بیشتر بهره ببرد.
استان مرزی گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد، سرمایه گذاری در صنعت، گردشگری و کشاورزی از اولویت های مهم استان به شمار می رود.
مردم گلستان از اقوام و مذاهب مختلف با آداب و رسوم گوناگون هستند.
6204/3014/1648
میزگرد: علی اصغر تیموریان – مجید میهن دوست * انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.