به گزارش خبرنگار ایرنا، ساده ترین تعریف از ورزش های همگانی پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات و شرایط افراد است که اغلب شامل ورزش هایی از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری، کوهپیمایی، دوی عمومی و ورزش های بومی و محلی است.
از سوی دیگر نقش موثر ورزش های همگانی در سالم سازی جامعه و تقویت ورونق هرچه بیشتر ورزش حرفه و قهرمانی ، موضوعی ثابت شده و مورد تایید همه کارشناسان است.
گلستان استانی با آمار بالای بیماری های قلبی و عروقی است که به گفته مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان 50 درصد مرگ و میرها در این استان ناشی از ابتلا به این بیماری های غیر واگیر است.
به گفته رضا صابری؛ پارسال هشت هزار مرگ در استان گلستان ثبت شد که بیش از چهار هزار مورد آن ناشی از بیماری های غیر واگیر مانند مشکلات قلبی وعروقی بود.
وی کم تحرکی را از عوامل مهم مرگ و میر گلستانی ها دانست.
تردیدی وجود ندارد که انجام مداوم ورزش می تواند مانع مرگ های ناگهانی این چنینی شود و به عنوان نمونه اگر انجام ورزش های همگانی مانند پیاده روی منظم و روزانه تبدیل به عادتی همیشگی برای مردم استان شود، شاهد کاهش آمار مرگ و میر خواهیم بود.
و اما از جمله برنامه ریزی ها و اقدامات که می تواند منجر به ایجاد علاقمندی بیشتر در مردم استان برای انجام ورزش شود ، فراهم آوردن امکانات اولیه در اماکن عمومی مانند بوستان ها و فضای سبز مناطق مختلف است.
در سال های اخیر با استقرار چند دستگاه ورزشی در پارک ها ، این روند در گلستان آغاز شده است و به گفته مسئولان توانسته نقش موثری در ایجاد علاقمندی بیشتر مردم به انجام مستمر ورزش داشته باشد.
در این پیوند رییس هیات ورزش های همگانی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: چشم انداز بلند مدت ورزش گلستان افزایش تعداد ورزشکاران همگانی در شهرهای استان است .
الهه غیناقی اظهار کرد: کم تحرکی به عنوان یکی از آسیب های جدی کمین کرده برای سلامت گلستانی ها فقط با ورزش بیشتر قابل برطرف شدن است که انجام تبلیغات هدفمند و همیشگی برای ایجاد انگیزه در مردم به خصوص گروه های سنی بالاتر و زنان، فراهم آوردن امکانات و زیرساخت های اولیه و ترغیب دستگاه ها و نهادها برای ایجاد زمینه های انجام ورزش از جمله راهکارهای اندیشیده شده برای توسعه ورزش در گلستان است.
وی بیان کرد: در سال های اخیر و با برنامه ریزی ورزش و جوانان گلستان، برخی نهادها مانند شهرداری در حال تلاش برای آسان کردن انجام ورزش هستند و توانسته اند همگامی مناسب و قابل قبولی برای نهادینه کردن ورش انجام دهند.
غیناقی ادامه داد: با همه این تلاش ها ، انتظار از شهرداری ها و دیگر نهادها برای کمک به توسعه ورزش های همگانی بالا بوده و امیدواریم این دستگاه ها با درک ضرورت توسعه انجام ورزش، اهتمام بیشتر و جدی تری برای تقویت این حوزه داشته باشند.
وی اظهار کرد: هم اینک برخی شهرداری های استان در مکان های عمومی و پارک ها؛ وسایل ورزشی برای استفاده مردم مستقر کرده اند، اما هنوز این اتفاق در همه مناطق گلستان عمومیت نیافته و در برخی شهرها کمبود این نیازها ورزش دوستان را با مشکل مواجه کرده است.
رییس هیات ورزش های همگانی گلستان برگزاری همایش های پیاده روی عمومی را یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد باور لزوم انجام ورزش در جامعه به خصوص در بین گروه های هدفی چون سالمندان و زنان دانست و گفت: دستگاه های گلستان می توانند با برگزاری این پیاده روی ها به مناسبت های گوناگون نقش موثر و مستقیمی در رونق ورزش های همگانی در جامعه و کاهش آسیب های ناشی از کم تحرکی داشته باشند.
به گفته وی؛ اگر ادارات و نهادهای دولتی در هر ماه برنامه پیاده روی گذاشته و با صرف بودجه ای کم مردم را ترغیب به این کار کنند، در سال هفته ای بدون برنامه ورزش همگانی باقی نخواهد ماند و این گونه انگیزه برای ورزش کردن مردم بیشتر خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین یکی از نتایج رونق هر چه بیشتر ورزش های همگانی، امکان شناسایی استعدادهای جدید ورزشی است.
مدیرکل ورزش و جوانان گلستان نیز گفت: یکی از اهدافی که در راستای توسعه ورزش همگانی در استان دنبال می کنیم ، علاوه بر تثبیت سلامت جامعه ، نقش موثر این گونه برنامه ها در کشف استعدادها و شناسایی ظرفیت های جدید است.
بهمن طیبی اظهار کرد: گلستان مملو از استعداد در رشته های گوناگون ورزشی است و استعدادیابی با تکیه بر انجام ورزش های همگانی، یکی از راه های تقویت نسل آینده مدال آوران استان است.
وی بیان کرد: کمک به افزایش ضریب ایمنی و سلامت افراد جامعه نیز به عنوان یکی از اهداف جدی توسعه ورزش همگانی در دستور ویژه قرار داشته و رسیدن به آن به صورت مستمر دنبال می شود.
به گفته وی؛ در سال های اخیر توجه و علاقمندی مردم در رده های سنی گوناگون به انجام مستمر ورزش های همگانی به صورت انفرادی و یا دسته جمعی افزایش یافته که این نکته امیدوار کننده می تواند منجر به بهبود شاخصه های سلامت شهروندان شود.
معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان گلستان نیز گفت: ورزش های همگانی به عنوان پایه رسیدن به ورزش قهرمانی مورد توجه و تاکید دستگاه ورزش استان است و با اجرای بلند مدت و تاکید بر توسعه آن می توان در انتظار بلندتر شدن فهرست ورزشکاران مدل آور و افتخار آفرین گلستان بود.
کمال شجاعی اظهار کرد: ورزش های همگانی به دلیل تاثیر فراوان بر سلامت افراد و انجام آن با کمترین امکانات و هزینه ، از جمله ورزش های مورد اقبال برای توسعه در میان افراد جامعه است.
هم اینک حدود 50 هزار ورزشکار سازمان یافته و بیمه شده در استان گلستان فعالیت دارند.
توسعه ورزش همگانی بی تردید پل ورود گلستان به سلامت جسمانی و موفقیت های ورزشی در رشته های گوناگون است.
دربرخی رشته ها گلستان سابقه طولانی در مدال آوری و موفقیت آفرینی دارد که اگر با توسعه ورزش های همگانی بر تعداد علاقمندان و ورزشکاران حرفه ای افزوده شود ، ورزش استان با شتاب بیشتری به سمت کسب افتخارات حرکت خواهد کرد.
3091 /1648
خبرنگار : میثم محسنی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.