به گزارش روز یکشنبه ایرنا از بنیاد مسکن محمدتقی زمانی نژاد در حاشیه بهره برداری از طرح بهسازی بخشی از بافت تاریخی روستای سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی ،اظهارکرد: تاکنون احداث 54هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی در استان به پایان رسیده است.
به گفته وی؛ براساس آخرین سرشماری 128 هزار واحد غیرمقاوم در روستاهای استان گلستان وجود دارد که باید به تدریج مقاوم سازی و بازسازی شود.
وی مجموع واحدهای مسکونی روستایی تازه احداث و غیرمقاوم استان را طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 حدود 229 هزار واحد اعلام کرد.
زمانی نژاد با بیان اینکه نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور در اولویت قرار دارد، اظهار امیدواری کرد که در برنامه ششم همه این واحدها به شیوه فنی مقاوم‌سازی و در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله مقاوم شود.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه تاکنون بانک‌ها همکاری خوبی برای اجرای طرح مسکن روستایی داشتند، گفت: بانک‌ها باید از گرفتن ضمانت زنجیره‌ای استقبال کنند تا روستائیان بتوانند به راحتی از این وام برخوردار شوند، اینک روستائیان در ضمانت‌ها مشکل دارند و باید 2 ضامن کارمند داشته باشند.
وی افزود: امسال علاوه بر 18 میلیون تومان وام مسکن، نزدیک به 6 میلیون تومان تسهیلات مسکن مهر ایرانیان به عنوان متمم به روستاییان داده می‌شود و آنان می‌توانند از این وام‌های کم بهره اما طولانی مدت برخوردار شوند.
زمانی نژاد با اشاره به طرح هادی روستاهای کردکوی گفت که کردکوی در زمینه اجرای طرح هادی از شهرستان های موفق بوده و بیش از 91 درصد از روستاییان از مزایای اجرای این طرح بهره ‌مند شده‌اند.
به گفته وی؛ در بیشتر روستاها فاز یک طرح هادی اجرا و نیاز است که فازهای بعدی اجرایی شود اما در یکی دو سال اخیر میزان تخصیص اعتبارات کم بوده است.
وی با تأکید بر حفظ بافت سنتی روستاها گفت: برای روستاهایی که بافت سنتی و گردشگری دارند، کمپ‌های گردشگری در قالب طرح هادی پیش بینی شده است و از اشخاص فعال در این بخش حمایت می کنیم.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و 1075 روستا زندگی می کنند.
استان گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث غیرمترقبه همچون زلزله ، رانش زمین و سیل است که بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی به کاهش تلفات و خسارت های این حوادث کمک بسیاری می کند.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.