به گزارش خبرنگار ایرنا حسن خسروی روز یکشنبه در نشستی خبری، اظهارکرد: این اراضی بازگشت داده شده در سطح بیش از 16 هکتار با هماهنگی دادستانی و 34 حکم قلع و قمع به وسعت 1.5 هکتار بوده است.
به گفته وی؛ امسال 200 مورد تغییر کاربری اراضی به وسعت 35 هکتار در سطح استان شناسایی شده که تاکنون 13 مورد از این اراضی به بخش کشاورزی ملحق شده است.
وی به ادامه اقدام های پیشگیرانه این مدیریت در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی اشاره کرد و افزود: بیشترین موارد شناسایی شده تغییر کاربری غیرمجاز اراضی استان با یکهزار و 107 مورد مربوط به سال 93 بوده و هم اینک با هماهنگی مسئولان دستگاه های مرتبط، ساخت و سازهای غیرمجاز به شدت کاهش یافته است.
خسروی اضافه کرد: هم استانی ها در صورت مشاهده تغییر کاربری اراضی و ساخت وساز غیرمجاز از طریق سامانه 131 به مدیریت امور اراضی استان اطلاع رسانی کنند.
وی گفت: از سوی این مدیریت 14 گشت سامانه 131 در سطح استان فعالیت دارند.
به گفته وی؛ علاوه بر این، از ظرفیت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان هم برای شناسایی تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی بهره مند هستیم.
طبق گزارش مدیر اموراراضی جهادکشاورزی گلستان، از سال85 تاکنون در استان 2 هزار و 496 هکتار زمین تغییر کاربری یافته است که یکهزار و 290 هکتار در بخش کشاورزی (در قالب تبصره یک ماده 4 )و بقیه مربوط به اجرای طرح های صنایع و برداشت شن و ماسه و خاک (در قالب تبصره یک ماده یک) بوده است.
خسروی با بیان اینکه تغییر کاربری در 10 سال اخیر به ویژه در بخش کشاورزی بالا بوده است، گفت: حفظ اراضی به منظور دستیابی به اهداف موردنظر نیاز به عزم همگانی دارد و از رسانه ها و تشکل های مردم نهاد انتظار داریم در زمینه پیشگیری از تخریب اراضی فعالیت بیشتری داشته باشند.
به گفته وی؛ با خروج هر هکتار زمین کشاورزی به جز زیان های زیست محیطی، 5 تا 6تن محصول و تولید این بخش حذف و 3 تا 4 نفر نیز بیکار می شوند.
استان گلستان واقع در شمال کشور طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، یک میلیون و869 هزار نفر جمعیت دارد، اقتصاد و معیشت ساکنان آن بویژه در 1075 روستا بیشتر بر پایه کشاورزی استوار است، سالانه افزون بر 650 هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصولات مختلف اختصاص دارد.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.