به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین همایش علمی یک روزه که روز چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه گنبدکاووس درحال برگزاری است، 18 مقاله برتر ارائه شده به دبیرخانه این همایش توسط صاحبان آنان ارائه شد.
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه گنبدکاووس و دبیر علمی این همایش در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری ششمین همایش ملی نقد و نظریه های ادبی اظهار داشت: پس از فراخوان این همایش ملی ، 170 مقاله از اساتید، محققان و کارشناسان رشته ادبیات فارسی از دانشگاه های سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد.
دکتر مریم رامین نیا با بیان اینکه این همایش توسط گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه با همکاری انجمن علمی نقد ادبی ایران برگزار شد، افزود: پس از بررسی مقالات توسط هیات داوران، 107 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و از این تعداد، 18 مقاله برتر در همایش امروز که در دو نوبت صبح و عصر در حال برگزاری است، توسط صاحبان آن ارائه می شود.
وی اضافه کرد: تعدادی از مقالات پذیرش شده به این همایش علمی نیز در مجموعه ای با عنوان 'مجموعه مقالات ششمین همایش ملی نقد و نظریه ادبی' چاپ می شود.
دکتر رامین نیا تصریح کرد: برگزاری این همایش علاوه بر کمک به شناخت بیشتر ظرفیت متون ادبی کشور در اعصار مختلف، فرصتی نیز برای آسیب شناسی ادبیات با نقدها و نظریه های علمی می باشد.
دبیر علمی ششمین همایش ملی نقد و نظریه های ادبی همچنین بازخوانی متون زبان و ادب فارسی در پرتو نظریه های ادبی و بازخوانی نظریه ها و نقد آسیب شناسانه آنها در دو حوزه مسائل نظری و کاربست آنها که از نیازهای مبرم مطالعات ادبی است را از دیگر اهداف برگزاری این همایش علمی دانست.
رویکرد ساختگرا و پساساختگرا، جامعه شناسانه و مارکسیتی، تاریخی و تاریخ گرایی نوین، زبان شناختی و سبک شناختی، نشانه شناختی و روایت شناختی، روانشناسانه، فمنسیتی، پسا استعماری و بوم زیستی از مهمترین رویکردها و محورهای ششمین همایش ملی نقد و نظریه ادبی است.
به گزارش ایرنا، دکتر حسین گلچینی رئیس دانشگاه گنبدکاووس، دکتر مریم حسینی رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران و دکتر علیرضا نیکویی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش ملی بودند که درسخنان خود با اشاره به جایگاه رفیع متون و ادبیات فارسی، برگزاری این رخداد علمی را گامی موثر در اعتلای زبان و ادبیان فارسی و آسیب شناسی نقاط ضعف آن دانستند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و دانشگاه گنبدکاووس تنها مراکز آموزش عالی دولتی شرق این استان به شمار می رود که فغالیت خود را ابتدا در قالب یک مرکز آموزشی درسال 1362 آغاز کرد و درسال 1390 به سطح دانشگاه ارتقا یافت.
این مرکز آموزش عالی هم اکنون با 3500 دانشجو در 75 کد رشته تحصیلی از مقطع کاردانی تا دکترا و نیز 120 عضو هیات علمی مشغول فعالیت می باشد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.