به گزارش ایرنا زیارت در جنوب گرگان مرکز استان گلستان با آب و هوای معتدل جنگلی یکی از مناطق ویژه گردشگری و جزء 10 روستای دارای بافت با ارزش تاریخی کشورمان محسوب می شود اما با رشد بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز بیم آن می رود که به یک منطقه آپارتمانی بی قواره و تهی از فضای سبز تبدیل شود.
دادستان گرگان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت که مقصران اصلی ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت شماری از مسئولان ذیربط قبلی و بعضا کنونی هستند که به دلایل مختلف در مباحث مختلف بویژه نظارت و اجرای قانون کوتاه آمده اند.
حجت الاسلام سید مصطفی حقی بدون نام بردن از مسوول یا دستگاه خاص افزود: در روستای زیارت 6 هزار واحد مسکونی غیرقانونی ساخته شده است که اکنون پرونده های آن روی دست دستگاه قضایی قرار گرفته و باید طبق قانون با آن برخورد شود.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی به وظیفه خود در برخورد با ساخت های غیرمجاز طبق قانون عمل می کند، گفت: برای واحدهای مسکونی غیرمجاز در زیارت به مرور پرونده تشکیل و حکم قلع و قمع صادر می شود که هم اینک هم تعدادی از پرونده ها در نوبت اجرای احکام قرار دارد.
حقی با بیان اینکه به تازگی حکم تخریب برای 12 واحد مسکونی اجرا شده است، افزود: کمبود امکانات در اجرای حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از مشکلات است ضمن اینکه برای اجرای احکام در این منطقه سخت گذر نیاز مبرم به تجهیزات نیمه سنگین و سنگین نظیر پیکور، لودر و کامیون وجود دارد.
دادستان گرگان گفت: کمترین اعتبار لازم برای اجرای حکم تخریب هر واحد مسکونی غیرمجاز در زیارت 200 میلیون ریال است بنابراین بحث پیشگیری مقدم بر همه چیز است.
به گفته وی؛ مسئولان ذیربط در تهران به جای همراهی با بخش های شهرستانی در شتاب دادن به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز تنها شعار می دهند و امکانات مورد نیاز را در اختیار دستگاه ها قرار نمی دهند.
حجت الاسلام حقی همچنین با یادآوری نواقص تقنینی از تصویب قانونی جدید در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعطای مجوز واگذاری انشعاب برق به واحدهای مسکونی غیرمجاز انتقاد کرد و افزود: ضرورت دارد این قانون اصلاح و جلو اجرای آن گرفته شود زیرا تمام پیگیری ها در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را بی اثر خواهد کرد.
در همین پیوند مدیرکل منابع طبیعی گلستان در پاسخ به اینکه گفته می شود وجود تعدادی ویلای متعلق به مسوولان در روستای زیارت مانع برخورد با افراد متخلف شده است، گفت: هیچ یک از مسوولان سازمان متبوعم در زیارت ویلا یا ساخت و ساز غیرمجاز نداشته اند اما از سایر دستگاهها اطلاعی ندارم.
ابوطالب قزلسفلو در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 8 هکتار از زمین های دولتی در روستای زیارت گرگان به صورت غیرقانونی از سوی برخی افراد فرصت طلب طی یک دهه قبل تصرف شده است که هم اکنون پرونده آن در حال پیگیری قضایی است.
وی افزود: جدیت پیگیری و نظارت گشت های ویژه منابع طبیعی در منطقه زیارت گرگان در سال های اخیر دو چندان شده به طوری که 20 روز قبل دو تن از قُرقبانان منطقه توسط افراد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و راهی بیمارستان شدند.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان به عنوان مسئول کمیته پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در استان به خبرنگار ایرنا گفت که توجه نکردن دستگاههای ذیربط به مساله ساخت و ساز در روستای زیارت باعث شده که وضعیت این منطقه تلفیقی از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرمتعارف باشد و بافت تاریخی و گردشگری آن آسیب ببیند.
رضا مروتی افزود: هدف اصلی فعالیت ها در روستای زیارت احیای وضع سابق آن به عنوان روستای هدف گردشگری است و راهکار نهایی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه برخورد جدی قانونی و قضایی می باشد.
به گفته وی؛ حریم رودخانه ها و اراضی و حتی حاشیه ها در این ساخت و سازهای غیرمجاز رعایت نشده که این علاوه بر آسیب به فضای گردشگری باعث به خطر افتادن سلامت و امنیت اهالی منطقه شده است.
وی یکی از راهکارها برای حل معضل ساخت و ساز در منطقه زیارت را برخورد قضایی و بدون گذشت با متخلفان عنوان و تصریح کرد که طرح ساماندهی منطقه زیارت بیش از پیش سختگیرانه شده است.
مروتی ابراز کرد: از آنجا که روستای زیارت در محدوده شهر گرگان قرار گرفته شهرداری نیز مسئولیت حفظ و حراست از بافت تاریخی و گردشگری روستا را برعهده دارد و باید مانع ساخت و سازهای جدید شود که این مهم نیازمند جدیت بیشتر است.
به گزارش ایرنا مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان در روستای زیارت بیش از 1500 واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهادکشاورزی را ندارند و ساخت آنها به قبل از دهه 70 شمسی برمی گردد.
روستای زیارت دارای 900 هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین ها از شیب 12 تا 15 درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود.
روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می شود.
به گزارش ایرنا در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره 503 ثبت شده است.
روستای گردشگری زیارت با 478 واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و 964 نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان و برخورداری از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی است.
6204/1648/2729
*گزارش : علی اصغر تیموریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.