به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا قربانی روز پنجشنبه درمراسم ورود اولین قطار کانتینری چین از طریق راه آهن اینچه برون گنبدکاووس که با حضور معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این اعتبار هفته گذشته برای ایجاد زیرساخت های بندر خشک اینچه برون ابلاغ شد که بزودی آگهی مناقصه آن انجام می شود.
وی همچنین از آغاز ریل گذاری خط عریض در ایستگاه راه آهن اینچه در محل ورودی راه آهن از ترکمنستان به کشورمان خبر داد و افزود: با بهره برداری از این خط که 220 میلیارد ریال برای آن صرف شده، در هزینه تغییر بوژی صرفه جویی و این مبلغ که 180 فرانک سوئیس است، از تجار گرفته نمی شود.
قربانی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه زیرساختی راه آهن گلستان در چند سال اخیر اضافه کرد: افتتاح راه آهن اینچه برون در سال 93 علاوه بر کاهش طول مسیر کشورهای سی ای اس از مسیر ایران، سالانه سه میلیون تن بار بر شبکه ریلی کشور اضافه می کند.
وی با تبریک هفته دفاع مقدس و نقش راه آهن جمهوری اسلامی در آن دوران تصریح کرد: در 8 سال دفاع مقدس، راه آهن چهار میلیون تن تجهیزات و ادوات و مواد خوراکی و 8 میلیون رزمنده را جابجا کرد.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید برضرورت توسعه خطوط ریلی در گلستان گفت: توسعه این خطوط به تولید ثروت و ایجاد درآمد که لازمه پیشرفت است، کمک می کند.
تربتی نژاد افزود: تولید باید در همه حوزه های صنعتی، کشاورزی و معدن مقرون به صرفه باشد که راه آن نیز استفاده از شرکت های دانش بنیان و استفاده از خطوط ریلی برای جابجایی و صادرات است.
وی باتاکید بر ضروت ارتقای جایگاه گلستان در توسعه روابط با کشورهای همسایه و آسیای میانه تا چین و روسیه تصریح کرد: توسعه خطوط ریلی یکی از راهکارها در این خصوص است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
تربتی نژاد همچنین خواستار تسریع در اجرایی شدن راه آهن گرگان. مشهد و توسعه خط ریلی ساحلی از گلستان به آستارا شد.
به گزارش ایرنا، نحستین قطار کانتینری کشور چین با طی مسافت دو هزار و 700 کلیومتری و گذر از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان، روز پنجشنبه از مرز اینچه برون در استان گلستان به خاک ایران وارد شد و به گفته مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 کشور (استان گلستان) به جنوب کشور یا ترکیه ادامه مسیر خواهد داد.
در آیین استقبال از ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچه برون گنبدکاووس، علاوه بر معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی مسئولان ارشد استان گلستان از جمله استاندار، معاونین استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس حضور داشتند.
تاکنون بخش زیادی از محصولات کشور چین با قطار از گمرک سرخس واقع در خراسان رضوی یا با استفاده از کشتی در جنوب ایران وارد کشورمان می شد و ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچه برون، گشایش مسیری جدید در مبادلات جدید تجای و اقتصادی با این کشور محسوب می شود.
راه آهن شمال شرق 2 ( استان گلسان) یکی از خطوط مهم شبکه ریلی کشور محسوب می شود و این مسیر برای انتقال باراز کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) از لحاظ مسافت نسبت به دیگر کریدورهای موجود کشور کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر به حوزه آب های آزاد و کشورهای اروپایی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا در آذر ماه سال 1393 راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون در استان گلستان مورد بهره برداری قرار گرفت.
گمرک اینچه برون در بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و در فاصله 80 کیلومتری شمال این مرکز شهرستان واقع شده است.
3039/1860
خبرنگار: علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.