به گزارش ایرنا، مهرنوش نیک سیر روز دوشنبه در جلسه کمیته بیماری های خاص استان گلستان که در فرماندار ویژه گنبدکاووس برگزار شد، بدون اشاره به جزئیات طرح، گفت: این شهرستان و دیگر شهرستان های واقع در شرق گلستان درحوزه بیماری های سرطان، آمار بالایی دارند.
وی با ابراز نگرانی از رشد برخی بیماری های خاص بویژه نارسایی کلیه و دیالیز در گلستان، افزود: هم اکنون تعداد 804 بیمار دیالیزی،420 بیمار تالاسمی، 535 بیمار ام اس و 198 بیمار هموفیلی در این استان شناسایی و خدمات دریافت می کنند.
نیک سیر، دو بیماری دیابت و فشار خون را از عوامل اصلی بیماری نارسایی کلیه و دیالیز دانست و اضافه کرد: با انجام برخی مراقبت ها و مدیریت تغذیه و نیز فرهنگ سازی می توان از دیابت و فشار خون جلوگیری کرد تا فرد مبتلا به نارسایی کلیه و دیالیز نشود.
وی تصریح کرد: هم اکنون علاوه بر انجام آزمایش های 'پنل' ویژه بیماران خاص در مرکز این استان، 'فیستول گذاری' ویژه این بیماران نیز در دو بیمارستان صیاد شیرازی و پنج آذر شهر گرگان انجام می شود و بیماران نیازی برای مراجعه به شهرهای بزرگ مثل تهران و مشهد ندارند.
مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گلستان دربخش دیگری از سخنان خود نیز از فراهم شدن مقدمات انجام پیوند کلیه در این استان خبر داد و گفت: یک تیم پزشکی برای این منظور پیش بینی و آموزش دیده است.
به گزارش ایرنا، رمضان زینلی رئیس اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی گلستان نیز در این جلسه از پوشش خدمات درمانی به تمامی بیماران خاص دارای دفترچه بیمه این سازمان در مراکز درمانی این استان خبر داد و گفت: تنها درسال 95 و درحوزه درمان بیماران دیالیزی، این سازمان 50 میلیارد ریال هزینه کرده است.
به گزارش ایرنا، فرهاد شیبک معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با اشاره به آمار بیماران خاص این منطقه، از نبود پزشک متخصص آنکولوژی و نیز جراح عروق، کمبود تخت و قدیمی بودن برخی دستگاه های دیالیز به عنوان مهمترین مشکلات و نیازهای این شهرستان که به بیماران شرق گلستان خدمات می دهد، نام برد.
دراین جلسه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان، فرماندار ویژه گنبدکاووس و فرماندار مینودشت نیز حضور داشتند.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری استان گلستان در هفت شهرستان واقع در شرق این استان سکونت دارند.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.