علی نظری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این میزان بارش از اول مهر95 تا 26 شهریور 96در استان ثبت شد و نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل 37 درصد کاهش دارد.
وی ادامه داد که میزان بارندگی ثبت شده در سال آبی جاری نسبت به میانگین دراز مدت که 473.7 میلیمتر بوده نیز کاهش 18.5 درصدی دارد.
به گفته وی؛ از ابتدای سال جاری 130 میلیمتر بارندگی در ایستگاه های باران سنجی استان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سالهای 95 و 94 به ترتیب بیش از 45 درصد وهفت درصد کاهش داشته است.

* تنها یک دهم ظرفیت سدهای گلستان آب دارد
نظری در خصوص وضعیت آب ذخیره شده در پشت سدهای استان گفت که اکنون 30 میلیون مترمکعب از ظرفیت حدود 300 میلیون مترمکعبی سدهای استان پرآب است.
وی؛ میزان ذخیره آب پشت سدهای استان در مدت مشابه سال آبی گذشته را 89 میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: استان گلستان 14 سد مخزنی با ظرفیت دخیره سازی 300 میلیون مترمکعب آب دارد که برای مهار سیلاب، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی ساخته و در دست بهره برداری است.
نظری همچنین از کاهش60 تا 80 درصدی رواناب رودخانه های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و با یادآوری وضعیت نامناسب منابع آبی، از هم استانی ها به ویژه کشاورزان درخواست کرد که به توصیه های کارشناسان آب منطقه ای و جهادکشاورزی در خصوص نوع زراعت و کشت کم آب طلب توجه وعمل کنند تا آسیب های بحران کم آبی کمتر شود.
به گزارش ایرنا کارشناسان هواشناسی نیز گلستان را جزء چهار استان نخست کشور در بحث بحران آب و خشکسالی دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده گلستان خواهد بود.
گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی کره خاکی در شمال کشور قرار دارد و طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستای آن زندگی می کنند.
در گلستان تامین معاش بیشتر مردم بویژه روستاییان از طریق کشاورزی صورت می گیرد، به طوری که هر سال افزون بر 650 هزارهکتار از زمین های استان به زیر کشت محصولات مختلف از جمله گندم و دانه های روغنی می رود، هرچند مشکلات آب و خشکسالی این بخش را دچار مشکل اساسی کرده است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.