محمود رضا وفایی روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: فعالیت گروه های نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی از امروز با حضور در مراکز عرضه دام زنده در سطح استان به منظور راهنمایی خیرین در تهیه دام سالم آغاز شده است.
به گفته وی؛ با هماهنگی های صورت گرفته با شهرداران استان 26 جایگاه عرضه دام در سطح استان نیز برای خرید دام قربانی دایر شده است.
وفایی به خیرین گلستانی توصیه کرد: دام قربانی خود را از مراکز تعیین شده و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
وی با بیان اینکه در روز عید قربان ناظران شرعی با استقرار در شبکه های دامپزشکی شهرستان ها از طریق تماس تلفنی آماده راهنمایی خیران برای ذبح دام هستند، افزود: سامانه 1512 و شماره تلفن 32424008 آماده پاسخگویی به سوال و گزارش شهروندان در سراسر استان است.
وی افزود: همچنین در روز عید قربان از ساعت 7 و 30 دقیقه تا 13 ظهر هفت کشتارگاه در شهرستان های استان برای ذبح رایگان قربانی شهروندان آماده هستند.
به گفته وی؛ آن دسته از خیرین که دام قربانی خود را خارج از کشتارگاه ذبح می کنند باید در هنگام ذبح از وسایل محافظ مانند دستکش استفاده کرده و پس از ذبح نیز گوشت قربانی را حداقل به مدت 8 ساعت در مورد دام سبک و 24 ساعت در مورد دام سنگین در یخچال نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.
طبق برخی گزارش ها هر کیلوگرم گوسفند زنده در مناطق مختلف گلستان بین 17 تا 18 هزار تومان معامله می شود که نسبت به سال قبل 24 تا 28 درصد افزایش دارد.
در استان یک میلیون و869 هزار نفری گلستان واقع در شمال کشور به دلیل زیست اقوام گوناگون از جمله قوم ترکمن، برگزاری عید قربان و ذبح قربانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خیران از یک هفته قبل نسبت به تهیه دام قربانی اقدام می کنند.
در روز پنجشنبه یکروز مانده به عید قربان میدان های فروش دام در شهرستانهای استان گلستان از جمله گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق قلا و کلاله که بیشتر ساکنان آن را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند، از حال و هوایی خاص داشته و شاهد حضور گسترده خریداران دام است.
امسال عید قربان مصادف با دهم شهریور است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.