به گزارش ایرنا بر اساس آمارهای ارایه شده؛ دولت روحانی در چهار سال گذشته با وجود تمام تنگناها و مشکلات اعم از خارجی و داخلی اقدامات مناسبی انجام داد که استان گلستان هم از آن خدمات بی نصیب نماند.
خدمات دولت تدبیر و امید را در استان گلستان می توان از جمله در اتصال راه آهن ایران از طریق مرز خشکی اینچه برون گلستان به ترکمنستان و قزاقستان، پی گیری برای تصویب منطقه آزاد اینچه برون در مجلس، رونق صنعت با بهره گیری از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اقتصاد مقاومتی، رشد 1.5 برابری بیش از میانگین کشوری در بخش اقتصاد کشاورزی، افزایش چتر بیمه، سرمایه گذاری 3 هزار میلیارد ریالی در بخش گازرسانی، کاهش بیکاری از 13.8 به 11.8 درصد و افتتاح یا کلنگ زنی هشت هزار و 303 طرح عمرانی اشاره کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این پیوند به ایرنا گفت: طی چهار سال دولت یازدهم در مجموع 9602 طرح عمرانی، تولیدی، اقتصادی و اشتغال زا در این استان به بهره برداری رسید.
رضا مروتی افزود: از این طرح ها 6 هزار و 71 طرح عمرانی و سه هزار و 531 اقتصادی و اشتغال زا بوده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر طرح های افتتاحی در دولت یازدهم عملیات اجرایی 760 طرح عمرانی، اقتصادی و اشتغال زای دیگر با نیاز مالی 42 هزار و 400 میلیارد ریال در استان گلستان آغاز شد.
*سرمایه گذاری حدود 3 هزار میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید در گلستان
مدیرعامل شرکت گاز گلستان نیز گفت: طی چهار سال اخیر دو هزار و 924 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های گازرسانی این استان سرمایه گذاری شد.
صفرعلی جمال لیوانی افزود: این سرمایه گذاری برای بهره مندی ساکنان 182 روستا، برخورداری 473 واحد صنعتی از سوخت گاز طبیعی و سایر طرح های سرمایه ای در استان گلستان بوده است.
وی همچنین از شناسایی 170 واحد صنعتی استان برای جایگزین کردن سوخت آن ها با گاز طبق مصوبه شورای اقتصاد خبر داد و گفت: مصرف سالانه سوخت این تعداد واحدی صنعتی 30 میلیون لیتر فرآورده نفتی است.
به گفته وی؛ برای بهره مندی این واحدها از سوخت گاز 550 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
*بهبود فضای کسب و کار در گلستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با یادآوری تاثیر تسهیلات رونق تولید در کاهش واحدهای راکد و توسعه فعالیت های صنعتی چهار سال اخیر این استان گفت: اکنون گلستان در حوزه فضای کسب و کار از حدود 18 استان دیگر وضعیت بهتری دارد.
حسینقلی قوانلو با بیان اینکه رتبه ارزش افزوده استان گلستان از 26 در سال 92 به 22 در سال 93 رسید، افزود: طبق برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت این شاخص در سال های 94 و 95 به 19 و 18 رسید.
وی همچنین به ارزیابی وزارتخانه متبوع خود در شاخص های دیگر اشاره کرد و گفت: پارسال گلستان در بخش شاخص های عملیاتی فضای کسب و کار و ارائه آمار رتبه نخست کشور را کسب کرد.
وی به وضعیت صادرات کالا از استان گلستان در چهار سال اخیر اشاره کرد و افزود: صادرات کالا نسبت به مدت مشابه چهار سال قبل از آن 65 درصد افزایش داشت ولی در سال 95 با کاهش در این بخش مواجه شدیم که دلیل آن پایین آمدن قیمت نفت و سیر نزولی صادرات به ترکمنستان بود.
وی با بیان این که در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود 30 درصد از واحدهای تولیدی گلستان راکد بود، گفت: اکنون این رقم به 15 تا 18 درصد کاهش یافته که بیانگر رشد اقتصادی استان و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.
به گفته وی در استان گلستان 950 واحد صنعتی و تولیدی فعالیت دارد که اگرچه شرایط بهتری نسبت به گذشته دارند اما هنوز در حد ایده آل نیستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: 20 درصد واحدهای صنعتی استان در دولت یازدهم پروانه تاسیس گرفتند و 38 درصد سرمایه گذاری ها نیز طی همین مدت انجام شد.
قوانلو اظهار داشت: در بخش صنعت گلستان در طول 3.5 سال گذشته 180 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 5 هزار و 480 میلیارد ریال و اشتغال 3 هزار و 228 نفر به بهره برداری رسید و 61 واحد با سرمایه گذاری یک هزار و 50 میلیارد ریال و اشتغال هزار نفر توسعه یافت.
وی گفت: رشد ارزش افزوده صنعت گلستان در سال 92، 32.5 درصد و رتبه 16 کشور بود که در سال 93 به 37.5 درصد افزایش یافت.
به گفته وی؛ گلستان پنجمین استان کشور در رشد ارزش افزوده بخش صنعت بعد از کرمان، خراسان رضوی، یزد و خراسان جنوبی بوده است.
* اهتمام جدی دولت تدبیر و امید بر خدمت رسانی به مردم گلستان
استاندار گلستان نیز با تاکید بر اهتمام دولت روحانی برای خدمت رسانی بیشتر به مردم گفت: در ابتدای فعالیت این دولت نرخ بیکاری در گلستان 13.7 درصد بود که با ایجاد 65 هزار شغل در طول 3 سال و نیم گذشته به 11.8 درصد رسید و نرخ مشارکت اجتماعی مردم نیز از 34 درصد به 39 درصد افزایش یافته است.
حسن صادقلو از مهم ترین اقدامات صورت گرفته برای گلستان را تهیه و تدوین نقشه راه توسعه دانست و افزود: تهیه سند آمایش سرزمین، سند جامع امنیتی و اسناد 1404 و 1420 در این مدت انجام شده است.
وی با یادآوری مصوبات سفر سال 93 هیات دولت به گلستان گفت: بیش از 92 درصد قول های رئیس جمهوری اجرایی شده و بقیه هم در دست پیگیری برای اجرا است.
وی با اشاره به سفر سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه به گلستان افزود که در آن سفر برای 40 نامه از دکتر نوبخت دستور ویژه دریافت شد و با پیگیری صورت گرفته از محل تبصره 36 قانون اصلاح بودجه 95 بیش از 407 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد.
استاندار پیگیری تصویب منطقه آزاد اینچه برون در مجلس شورای اسلامی، طرح گردشگری آشوراده، طرح ها و پروژه های راه آهن و بویژه خط ریلی گرگان - مشهد، زهکشی 22 هزار هکتار از 280 هزار هکتار اراضی شمال گلستان، توجه به خرید تضمینی گندم به عنوان محصول استراتژیک استان، فراهم کردن زمینه افزایش میزان تولید میگو از 250 به 1200 تن، مسائل فرهنگی، ایجاد موزه روستایی قُرق و موزه تاریخی گنبدکاووس را از اقدامات خوب دولت یازدهم در گلستان برشمرد.
وی به رونق کشاورزی گلستان نیز اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های استان تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی با هدف بیشتر شدن درآمد کشاورزان و بیشتر شدن سهم استان در تامین امنیت غذایی کشور بود که با این نگاه تولید محصول استراتژیک گندم با افزایش چند برابری در سال زراعی گذشته به یک میلیون و 550 هزار تن رسید.

*رشد اقتصادی 8.5 درصدی بخش کشاورزی گلستان از دستاورد دولت روحانی
در همین پیوند رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت که رشد اقتصادی بخش کشاورزی استان در سه سال اخیر 8.5 درصد بوده که حدود 1.5 برابر میانگین کشوری است.
مختار مهاجر به ایرنا افزود: این موفقیت در گلستان از سال 92 تاکنون با سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، مدیریت سه گانه کاشت، داشت و برداشت محصول، کیفی سازی فعالیت بخش خصوصی، عملکرد مثبت تحقیقات در حوزه توسعه کشت دانه های روغنی، تزریق اعتبار برای نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی، گذر از سه سال کمی و یکسال پرآبی و رشد تولیدات کشاورزی در استان به دست آمده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه زهکشی 53 هزار هکتار از اراضی شمال استان و تامین اعتبار آن از محل منابع ملی پیش بینی شده است، افزود: عملیات زهکشی برای پوشش انتقال آب در سطح 10 هزار هکتار از این اراضی کلید خورده است.
مهاجر افزود: در مجموع عملیات زهکشی برای 250 هزار هکتار از اراضی شمال استان در قالب اقتصاد مقاومتی توسط دولت تدبیر و امید برنامه ریزی شده است که در صورت اجرایی شدن بین 500 تا 600 هزار تن بر میزان تولیدات کشاورزی استان افزوده می شود.

* افزایش چتر بیمه ای در گلستان از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید
مدیر کل بیمه سلامت گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 262 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری گلستان زیرپوشش بیمه قرار دارند.
به گفته سید محمد حسینی از این تعداد 128 هزار و 456 نفر کارمند، 925 هزار و 786 نفر بیمه روستایی، 171 هزار و 566 نفر زیرپوشش بیمه سلامت و 38 هزار و 399 نفر در سایر بخش های بیمه ای هستند.
وی افزود: افراد تحت پوشش خدمات لازم و مورد نیاز خود را از یک هزار و 33 واحد بیمارستانی و مراکز درمانی عمومی و تخصصی و 179 داروخانه طرف قرارداد با بیمه دریافت می کنند.
وی ادامه داد: حدود 152 هزار برگ نسخه به صورت ماهانه از داروخانه ها به اداره کل بیمه سلامت گلستان تحویل و ماهانه 40 میلیارد ریال هزینه دارویی بیماران پرداخت می شود.
مدیر کل بیمه سلامت گلستان همچنین گفت که کاهش هزینه ها باعث شده که میزان مراجعه به پزشکان، آزمایشگاه ها، تصویربرداری ها و بخش های دیگر درمانی زیاد شود، اما با تغییر در سبک زندگی می توان بخشی از این مراجعات را کنترل کرد.

*اعزام گروه پزشکی با تخصص های گوناگون به مناطق محروم گلستان نتیجه اجرای طرح تحول سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان می گوید: قبل از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از مناطق محروم استان مشکلات بهداشت و درمانی داشتند که با اجرای این طرح افق جدیدی دراین مناطق در راستای گسترش عدالت گشوده شد.
عبدالرضا فاضل اظهار کرد: یکی از محورهای فعالیت دانشگاه برطرف کردن مشکلات و کمبودهای روستاییان است و با اجرای طرح تحول سلامت نگاه دولت روحانی برای برخورداری آنان از زیرساخت ها و امکانات بهداشتی تغییر کرد و در راستای تحقق این رویکرد مثبت بیش از 120 خانه بهداشت در روستاهای گلستان احداث و به بهره برداری رسید تا دسترسی مردم به خدمات پزشکی آسان تر و بیشتر شود.
به گفته وی با برنامه ابلاغی وزارت بهداشت و پس از اجرای طرح تحول سلامت بیش از 50 پزشک متخصص در مناطق محروم استان گلستان مشغول بکار شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین بیان کرد: با استفاده از منابع طرح تحول نظام سلامت بیش از 82 بلوک زایمانی برای تسهیل و ترمیم خدمات برای مادران باردار در 10 شهرستان و بیمارستان استان به بهره برداری رسیده است.
فاضل بیان کرد: شش بلوک زایمانی در پنج ماهه سال 1394 و مابقی در سال 1395 تکمیل و به چرخه خدمت اضافه شد که برای هر تخت آن 400 میلیون ریال هزینه شده است.
وی افزود: ارتقاء و تقویت واحدهای تک نفره زایمان طبیعی اولویتی مهم در سلامت مادران و نوزادان است و با توجه به افزایش زاد و ولد و تشویق خانواده‎ها به زایمان طبیعی می‎توان تعداد زایمان های به روش سزارین را در استان گلستان کاهش داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به ارتقای کیفیت خدمات در مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: کمبود تخت های پزشکی در مراکز درمانی استان روند ارائه خدمات مطلوب پزشکی به مردم را سخت کرده بود که اینک با پشتیبانی دولت مشکل تا حدودی برطرف شده است.
فاضل گفت: تعداد تخت های بیمارستانی استان از 617 مورد در سال 91 به 2 هزار و 286 تخت افزایش یافته است که این رشد منجر به کاهش محرومیت استان به خصوص در بخش های محروم شرق گلستان شد.
وی بیان کرد: با توسعه خدمات و امکانات زیربنایی در شهرهای محروم شرق گلستان، هم اینک این مناطق از حداقل های خدمات بهداشتی و درمانی کشوری عبور کرده اند.
* صدور مجوز فعالیت 33 نشریه در گلستان در دولت تدبیر و امید
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به صدور مجوز 33 نشریه استانی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: از این تعداد 29 پایگاه تحلیلی خبری و بقیه نشریه الکترونیک است.
حجت الاسلام علی اصغر فضیلت اظهار داشت : استان گلستان در زمان حاضر دارای 102 مجوز رسانه است که 69 مورد مربوط به نشریات مکتوب، 29 مجوز پایگاههای خبری - تحلیلی و 4 مجوز مربوط به نشریات الکترونیک است.

* رونق فضای سیاسی در گلستان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت که تنوع سخنرانان کشوری از احزاب مختلف، فعالیت همه گروههای سیاسی، تدارک راه اندازی خانه احزاب، برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها بدون حاشیه یا ممانعت، فعالیت رسانه ها در نقد دولت و نبود شکایت از منتقدان نتیجه عملکرد دولت تدبیر و امید در این استان است.
علی اصغر طهماسبی افزود: طی چهار سال گذشته 725 شخصیت و سخنران کشوری با گرایش های مختلف فکری و سیاسی اعم از موافق و مخالف دولت در تریبون ها و میتینگ های برگزار شده این استان بدون هیچ مشکل و یا بروز تنشی سخنرانی داشته اند که حاکی از فضای مناسب سیاسی و اجتماعی منطقه دارد.
وی همچنین به امنیت بالا در این خطه مرزی با وجود تنوع قومی، مذهبی و نژادی اشاره کرد و افزود: گلستان به ایران کوچک و نگارستان معروف است، ساکنان آن زندگی مسالمت آمیزی دارند و طی چهار سال اخیر هم مشکل امنیتی نداشتیم.
استان گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت حدود یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 نقطه شهری و یک هزار و 75 روستا دارد.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.