حکیم گلدی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: شبکه تعاونی روستایی استان در این مراکز طبق شیوه نامه وزارت جهادکشاورزی، وش پنبه را از کشاورزان به صورت تضمینی خرید می کند.
به گفته وی؛ در سال زراعی جاری نرخ تضمینی اعلامی هر کیلوگرم وش پنبه رقم دو سفید معادل 31 هزار و 964ریال تعیین شده است.
وی کشاورزان استان همچنین خواست که در هنگام جمع آوری محصول در گونی از نخ های نایلونی و پلاستیکی استفاده نکنند تا به هنگام تحویل دچار مشکل نشوند.
به گفته علی موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در سال زراعی جاری سهمیه کشت پنبه در 16 هزار هکتار برای استان در نظر گرفته شد، ولی تنها افزون بر 10 هزار هکتار با کشاورزان قرارداد بسته شد که همانند سطح زیرکشت سال زرعی قبل بوده و علت آن خشکسالی و کمبود آب در این منطقه است.
کارشناسان پنبه، راندمان کشت عادی این محصول را در استان گلستان یکهزار و 800 کیلوگرم درهکتار بیان می کنند.
سال قبل تعاون روستایی گلستان با فعال کردن چهار مرکز از 14 مهر تا 30دی ماه توانست 7 هزار و 582 تن وش پنبه خرید تضمینی کند و به همراه خرید توافقی کارخانه داران 22 هزار تن وش در استان برداشت و خرید شد.
گلستان واقع در شمال ایران دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی است.
کشت پنبه در گلستان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این استان به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توسعه دیگر کشت ها و دوره طولانی کاشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن برای کشاورز، جای خود را به دیگر محصولات داد.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.