اولین رخداد پویش توسعه پایدار جوامع محلی در روستای ساسنگ مینودشت به مناسبت هفته محیط بان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با هفته محیط بان، اولین رخداد پویش توسعه پایدار جوامع محلی در روستای ساسنگ مینودشت برگزارشد.

در این پویش که با برنامه‌ریزی اکولوژ ساسنگ و حمایت دهیاری و شورای اسلامی روستا، بخشداری مینودشت، اداره محیط زیست و اداره میراث فرهنگی این شهرستان برگزار شد، اهالی روستای ساسنگ همگام با مسئولان ادارات نامبرده و با مشارکت گردشگران به پاکسازی فضای روستا و مسیر تفریحی آبشار ساسنگ پرداختند. 

این مراسم پس از صرف صبحانه در مسجد روستا در ساعت هشت صبح روز جمعه 13 مردادماه، از محل دپوی زباله آغاز و در سه کوچه اصلی روستا ادامه پیدا کرد. از سوی دیگر گردشگرانی که به قصد بازدید از آبشارهای ساسنگ به روستا آمده بودند، در ابتدای پیاده راه منتهی به آبشار و پس از آشنایی و تعامل با اهالی روستا برای پیوستن به این پویش ابراز تمایل کرده و به جمع آوری زباله‌های رها شده در طبیعت اطراف آبشار مشغول شدند.

پس از پاکسازی و در پایان مسیر، به اهالی روستا که از پیر و جوان و زن و مرد در این پویش مردمی مشارکت کرده بودند، به قید قرعه جوایزی اهدا شد. سپس احمدی از اداره محیط زیست شهرستان مینودشت در صحبت‌های کوتاهی ضمن قدردانی از این پویش مردمی به ضرورت حفظ محیط زیست روستا اشاره کرده و آمادگی آن اداره را برای مشارکت در رخدادهای این چنینی که به پاسداشت طبیعت و توسعه پایدار روستا کمک خواهد کرد، اعلام کردند.

در پایان  حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مینودشت، با ابراز امیدواری از روند رو به رشد صنعت گردشگری روستای ساسنگ به طرح های حمایتی اداره کل میراث فرهنگی مبنی بر ایجاد کارگاه صنایع دستی در این روستا اشاره کرده و بر لزوم همکاری روستانشینان با سرمایه گزار پروژه اکولوژ ساسنگ تاکید کردند. 

پس از پایان طرح پاکسازی زباله و انتقال پسماندهای جمع آوری شده به سایت دفع زباله آزادشهر، بانوان روستا در مسجد ساسنگ میزبان  خواجه، هنرمند فعال صنایع دستی روستای قلعه قافه بودند.

در این جمع دوستانه که به همت کارکنان اکولوژ ساسنگ ترتیب داده شد، خواجه به معرفی تولیدات ابریشمی و نمدی بانوان روستای خود پرداخته و به بانوان روستای ساسنگ قول دادند که در آینده‌ای نزدیک و با مساعدت اکولوژ ساسنگ دوره‌های آموزشی تولید صنایع دستی ابریشمی و نمدی را در این روستا برگزار کنند. 

لازم به ذکر است پویش توسعه پایدار جوامع محلی از ابتدای سال 95 کار خود را در روستای ساسنگ مینودشت آغاز کرده و به زودی از نخستین طرح خود که احداث و تجهیز اکولوژ ساسنگ است، بهره‌برداری خواهد کرد.

این پویش با هدف مضاعف‌سازی توان اقتصادی روستا و ایجاد معیشت جایگزین کشاورزی، به اجرای طرح‌های اقتصادی سازگار با محیط زیست می‌پردازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.