حبیب الله زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توسعه و احیای کشت پنبه، افزایش کمی و کیفی تولید محصول و صرفه جویی درمصرف آب را از مهمترین اهداف کشت نشایی پنبه اعلام کرد.
وی افزود: آبیاری در این نوع کشت که در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی انجام شده، به صورت نواری (آبیاری قطره ای با استفاده از نوارهای طولانی که آب را در پای گیاه و ریشه آن به مصرف می رساند) است.
وی با بیان اینکه کشت امسال پنبه در مقایسه با سال زارعی گذشته 50 درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: در شیوه کشت نشایی چون گیاه سالم و آماده به زمین منتقل می شود، به آب کمتری نیاز دارد و عملکرد تولید آن نیز افزایش می یابد.
وی، یکنواختی مزرعه، تسهیل در عملیات مکانیزاسیون و کاربرد ماشین آلات در مزرعه، کاهش بذر مصرفی به میزان یک ششم، زودرس شدن گیاه و کاهش آفات و بیماری ها به میزان 20% را از دیگر مزایای کاشت نشایی پنبه برشمرد.
به گزارش ایرنا، درکشت نشایی پنبه، تولید نهال این محصول به مدت یک ماه درخزانه انجام و سپس به زمین انتقال داده می شود که به گفته کارشناسان، برداشت محصول پس از 90 روز از انتقال نهال به مزرعه، صورت می گیرد.
گفته می شود، راندمان تولید کشت نشایی پنبه در هر هکتار سه هزارو 600 کیلوگرم وش است درحالی که در روش کاشت سنتی مقدار محصول 1800 کیلوگرم است.
شهرستان گالیکش با افزون بر 63 هزار نفر جمعیت، 29 هزار هکتار اراضی زارعی و باغی دارد و کشت پنبه از زمان های دور در این منطقه رواج داشته است.
1860/7481/
خبرنگار : یحیی فارسیانی ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.