به گزارش خبرنگار ایرنا ناصر مقدسی روز سه شنبه درسمینار تخصصی پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و عمومی که با حضور کارشناسان دادگستری هفت استان در گرگان درحال برگزاری است، اظهار داشت: گفت: به طور متوسط در 5 سال اخیر سالانه 40 هزار هکتار پرونده تخریب و تصرف جنگل ها در محاکم تشکیل شده و یگان حفاظت منابع طبیعی از تصرف 25 هزار هکتار ممانعت کرده است.
.وی افزود: یش از 83 درصد عرصه‎های کشور ملی بوده و برای ریشه کنی زمین خواری باید موضوع تبیین شده و با برنامه و همکاری دستگاه های مرتبط اقدام کنیم.
مقدسی از تهیه سند کاداستر (نقشه حد نگار) برای 20میلیون هکتار نیز خبر داد و گفت که کارهای غیرعالمانه و تخریبی دهیاری‌ها در حوزه مدیریت ساخت و ساز غیرمجاز به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.
وی اضافه کرد: باید نقشه کاربری اراضی به ویژه در استان های شمالی یک بار برای همیشه ترسیم شود تا دچار تزلزل در این عرصه نباشیم.
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‎ها و مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه پرونده‎های له وعلیه منابع طبیعی روز به روز در حال افزایش است، گفت: باید برای این مهم تدبیری در نظر گرفته شود و دادگستری بیش از گذشته با این دستگاه همراه باشد تا از تحمیل هزینه سنگین به دولت ممانعت گردد.
مقدسی همچنین افزود که قضاوت باید در حوزه مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز منصفانه باشد و بر اساس امکانات و وظایف هر دستگاه انجام شود.
وی در خصوص گلستان نیز گفت که در این استان 559 هکتار پرونده تخریب ساخت و سازغیرمجاز گزارش و اجرا شده است و نشان از اقدامات مناسب در حوزه پیشگیری و برخورد قانونی با این تخلفات دارد.
قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر لزوم توسعه امکانات و ماشین‌آلات این سازمان تاکید کرد: سالانه 15 هزار هکتار از عرصه های جنگلی در کشور دچار حریق می شود و در تابستان نیروهای حفاظت از جنگل‌ها درآماده باش کامل هستند.
وی ادامه داد این درحالی بوده که برای پرداخت حقوق نیروهای حفاظت که در جنگل با آتش می‌جنگند مشکل داریم.
مقدسی از فعالیت یکهزار نفر همیار حفاظت از جنگل‌ها نیز باتوجه به کمبود تعداد نیروی انسانی حفاظت از جنگل‌ها خبر داد و گفت: در حوزه اجرایی 19 هزار کیلومتر علامت‌گذاری بین مستثنیات و اراضی ملی را انجام داده‌ایم که در پیشگیری از ساخت و ساز و تصرف غیرمجاز موثر بوده است.
گزارش ایرنا سمینار تخصصی پیشگیری با موضوع تصرفات غیرقانونی با حضور کارشناسان 7 استان مازندران، گیلان، اردبیل، فارس، خراسان رضوی، البرز و گلستان از امروز در گرگان آغاز شد.
این گردهمایی دو روزه است و کارشناسان در قالب 7 کارگاه (پنل) تخصصی درباره تصرفات غیرقانونی و راهکارهای پیشگیری از آن در استان های مختلف بحث و تبادل نظر می کنند.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.