علی بیانی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کوکرها از مخفیگاه سه تن از متخلفنان زنده گیری پرندگان در سطح شهرستان های بندرترکمن و گمیشان در یک ماه گذشته کشف و پس از مدتی تغذیه مناسب و بازتوانی در زیستگاه های خود در حاشیه تالاب ین المللی گمیشان رها شدند.
وی ادامه داد: بازگشت دوباره این پرندگان به طبیعت می تواند در حفظ بقای این گونه های با ارزش در زیستگاه ها موثر باشد.
به گزارش ایرنا کوکر یا باقرقره پرنده‌ای است دانه ‌خوار که در نگاه اول به کبک و بلدرچین شبیه است و در پرواز نیز به کبوتر می ‌ماند اما از نظر پرنده شناسی دارای خانواده‌ای مستقل با نام کوکریان (Pteroclididae) است.
کوکر شکم سفید از پرندگان بومی ایران است که در 15 سال گذشته از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده اما اکنون شمار آن در زیستگاه ها کاهش چشمگیر یافته است.
تالاب گمیشان در 35 کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه است.
تالاب گمیشان با وسعت بیش از 20 هزار هکتار که 14 هزار هکتار آن جزء مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.
شهرستان گمیشان با افزون بر67 هزار نفر جمعیت از توابع استان گلستان بوده و در کرانه شرقی دریای خزر واقع است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.