به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا رضا مروتی در نشست با نمایندگان خبرگزاری های استان افزود: بیشترین نگرانی و دلواپسی ما در زمینه خطرات زیست محیطی ناشی از آلاینده ها در خلیج گرگان است.
وی با بیان اینکه پسروی و پیشروی آب خزر و به تبع آن خلیج گرگان، یک دوره نوسانی 20 تا 25 ساله دارد، ادامه داد: در سال های 55 تا 57 پسروی آب به حدی بود که جزیره آشوراه به بندرخواجه نفس در شمال بندرترکمن متصل شد وحدود سال های 70 نیز پیشروی آب در حدی بود که امکان داشت جزیره آشوراده به زیر آب برود و در آن مقطع جمعیت 1800 نفری این جزیره تخلیه شدند.
معاون استاندار گلستان عنوان کرد: اما امروز سرعت پسروی نسبت به دوره های گذشته شدت بیشتری یافته وازعمده دلایل این مساله، قطع سهم آبه دریا از رودخانه های کشورهای همسایه بوده که سدهای زیادی بر روی رودخانه های خود احداث کرده اند.
مروتی با بیان اینکه براساس آمار و ارقام موجود، 95 درصد آب دریای خزر ار رود 'ولگا' در روسیه تامین می شود و مابقی کشورهای حاشیه خزر تنها 5 درصد در تامین آب آن نقش دارند، گفت: به دلیل تغییرات جوی و گرمایش بالای زمین، سرعت تبخیر بیشتر شده بطوری که اگر پیش از این عرصه ای از منابع آبی طی هشت ماه خشک و یا پسروی می کرد، امروزه این مدت به 10 روز کاهش یافته است.
به گفته وی؛ از سوی دیگر تبخیر باعث بلند شدن غبار ناگهانی، ریزگردها و نمک و حرکت آنها به سمت مناطق مسکونی و جنگل‌ های اطراف و تهدید این عرصه ها می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود: یکی دیگر از مسائل نگران کننده در بحث خلیج گرگان، تراکم بالای جمعیت نسبت به گذشته و افزایش آلاینده های زیست محیطی است که باعث شده با توجه به سکونت گاه های زیاد در حاشیه خزر، این دریا در معرض خطر دائمی آلاینده ها بوده و افزایش سموم کشاورزی و تغییر نوع کشت باعث شده آلایندگی آب‌ های سطحی که وارد دریای خزر و خلیج گرگان می‌ شود، این مشکل را افزایش دهد.
وی با اشاره به راه های حل مقابله با این بحران و تهدیدها و حفظ وضع موجود، تصریح کرد: انجام مطالعات اکولوژیک خلیج گرگان مهم بوده و از سوی دیگر لایروبی دوره ای کانال های ورودی دهانه خلیج، بازگشایی کانال خزینی از طریق خاکبرداری و لایروبی، احداث سازه های حفاظتی سنگی محافظ کانال های ورودی و انتقال آب از دریا به خلیج گرگان از جمله راهکارهایی بوده که برای نجات خلیج گرگان پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: هم اینک مطالعات نجات خلیج گرگان در حال انجام است و امیدواریم تا اوایل مرداد سال جاری مطالعات توسط مشاور به پایان رسیده و راهکارهای کوتاه، میان و بلندمدت آن تعیین شود.
به گفته مروتی؛ نگرانی از مشکلات آلایندگی ‌ها بیشتر از سایر بخش‌ ها است و دغدغه بعدی از دست رفتن فرصت برنامه ریزی برای جلوگیری از حرکت ریزگردها به سمت مناطق مسکونی و جنگلی است.
مروتی با بیان اینکه مسئولان کشوری نیز نگران این چالش در گلستان هستند، گفت: این موضوع از سوی مسئولان استانی و کشوری در حال پیگیری بوده تا راهکار مناسبی اتخاذ شود.
وی همچنین تصریح کرد که در گذشته 50 میلیارد ریال برای مطالعات این حوزه تصویب شده که تا امروز 17 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
مروتی گفت: کمیته ملی نجات خلیج گرگان نیز کار خود را آغاز کرده و مسئولیت آن برعهده رییس سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی افزود: در جلسه ‌ای که با رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد برای اجماع اطلاعات و مطالعات بود که از اقدامات استان تقدیر کردند و شائبه اقدام استان برای لایروبی و ایجاد بندر برطرف شد.
به گفته وی؛ یکی از راهکارها برای نجات خلیج گرگان انتقال آب از دریا و باز کردن یکی از تنگه های خلیج چپ قلی و هدایت آب از سمت نک است.
مروتی همچنین گفت: قرار شد ساختار مدیریتی و اداری که برای احیاء دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد برای نجات خلیج گرگان نیز مد نظر باشد تا اقدامات منظم و هماهنگ صورت گیرد.
وی بیان کرد: کمک تشکل های غیردولتی، سمن ها و کمپین های حمایتی از خلیج گرگان در راستای کاهش آسیب های آن و نجات آن موثر است.
به گزارش ایرنا آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر است که در فاصله حدود 2 کیلومتری از ساحل شهرستان ترکمن واقع است.
خلیج گرگان نیز تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان بوده که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است
خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می شود.
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای مازندران است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کند و فعالان و مسئولان محیط‌زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی ممکن است به‌زودی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه شود.
عمق خلیج گرگان که در نقاط عمیق به حداکثر سه متر می‌رسید، در اثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر کاهش پیدا کرده است و به‌همین‌دلیل به‌سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.