ابراهیم کریمی روز دوشنبه به ایرنا اعلام کرد: خانه تاریخی خوزینی از آثار قدیمی شهر گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان بوده و در دوران قاجار ساخته شده است.
وی اظهارداشت: این بنا در دو طبقه و با مصالح چوب ساخته شده ودارای تراس چوبی بوده که دور تا دورهرطبقه را فرا گرفته و در فاصله های نزدیک نیز ستون های چوبی استفاده شده است.
به گفته وی؛ هر طبقه این خانه تاریخی دارای چهار اتاق جدا از هم بوده ومسیر دسترسی اتاق ها بصورت راهروی عمود بر هم است که جهت شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی دارد.
کریمی تصریح کرد: طرح مطالعات مرمت خانه تاریخی خوزینی زیر نظر مشاور انجام شده است و هم اینک مرمت این اثر زیر نظر کارشناس متخصص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال انجام می باشد.
وی در ادامه به عملیات در حال انجام در این خانه تاریخی اشاره کرد و افزود: مرمت و بازسازی پایه های آجری بنا، مرمت تخته های کف بنا، مرمت دیوارهای چوبی بنا و پاکسازی محوطه زیراین بنا ازمواردی است که در این فاز در حال انجام می باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین گفت که از مجموع اعتبارات ملی در نظر گرفته شده برای مرمت این خانه؛ 178 میلیون ریال برای مطالعات طرح و یک میلیارد و 940 میلیون ریال آن برای مرمت و ساماندهی آن هزینه خواهد شد.
به گزارش ایرنا گمیشان بعد از بافت تاریخی و باارزش گرگان دومین بافت تاریخی در استان گلستان را دارد.
فرم شیروانی بناها ،سکوسازی ،بهره گیری وسیع ازچوب ازویژگیهای برجسته معماری شهر گمیشان به حساب می آید.
همچنین سبک معماری شهر به صورت معماری روسی است.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.