حسین عطارچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این مقدار پیله تر ابریشم با تلاش چهار هزار و 200 نوغاندار و پرورش حدود 5 هزار جعبه تخم نوغان به دست آمده است.
وی گفت: نوغانداران گلستانی به طور میانگین 36 کیلوگرم پیله تر ابریشم از پرورش هر جعبه تخم نوغان برداشت کرده اند.
به گفته وی؛ بیشترین تولید پیله تر ابریشم از پرورش هر جعبه تخم نوغان، 53 کیلوگرم بوده است.
به گزارش ایرنا امسال قیمت تضمینی (پایه) هر کیلوگرم پیله تر ابریشم 181 هزار و 49 ریال تعیین شده بود ولی نرخ معامله این محصول در بازار شهرهای مینودشت و کلاله در شرق گلستان تا 250 هزار ریال نیز رسید و این درحالی بوده که کارشناسان این صنعت، میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را در سال جاری 235 هزار ریال اعلام می کنند.
به گزارش ایرنا نوغانداری در گلستان هر ساله از اوایل بهار باشکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش آن ادامه دارد، مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، 45 روز است.
طبق آماری که جهادکشاورزی گلستان ارائه می دهد در این استان یکهزار و 500 هکتار توتستان از سوی چهار هزار و 200 بهره بردار ایجاد شده است.
در گلستان شهرستان های مینودشت، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد از مناطق مستعد پرورش پیله تر ابریشم به شمار می رود، اما قطب اصلی پرورش مینودشت با دو هزار و 200 بهره بردار است.
سال قبل نیز از محل پرورش چهار هزار و 600 جعبه تخم نوغان در گلستان حدود 170 تن پیله تر ابریشم برداشت شد.
با وجود چنین ظرفیتی در تولید پیله تر ابریشم در گلستان ولی هر ساله 90 درصد از تولیدات نوغانداران استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی به شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی برای فرآوری حمل می شود که ضرورت سرمایه گذاری و توجه مسئولان مرتبط را در ایجاد صنایع تبدیلی در صنعت نوغانداری استان و ایجاد اشتغال می طلبد.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.