به گزارش خبرنگار ایرنا، نجفعلی انتظاری روز دوشنبه در دیدار با امام جمعه گنبدکاووس، یادآور شد: از آغاز فصل برداشت غلات درکشور تاکنون افزون بر 200 میلیارد ریال زکات جمع آوری شده که درمقایسه بامدت مشابه سال قبل از رشد چند برابری برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: افزون بر 60 درصد زکات جمع آوری شده به مصارف نیازمندان و فقرا و 40 درصد برای احداث پروژه های عام المنفعه مانند مسجد، حوزه علمیه، خانه عالم، غسالخانه، خانه بهداشت و تهیه جهیزیه، درمان و مسکن نیازمندان هزینه می شود.
نجفعلی اضافه کرد: درسال گذشته در مجموع دو هزارو 670 میلیارد ریال زکات جمع آوری شد که 66 درصد آن صرف فقرا و نیازمندان و بقیه نیز برای احداث یا تکمیل پروژه های عام المنفعه بویژه درمناطق روستایی هزینه شد.
وی، استان های فارس، گلستان و آذربایجان غربی را به ترتیب در صدر استان های پرداخت کننده زکات در کشور اعلام کرد و گفت: ازمجموع زکات جمع آوری شده سال قبل، یک هزارو 50 میلیارد ریال زکات واجب و بقیه زکات مستحب بوده است.
مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین از مساعدت یکصد میلیارد ریالی دولت درسال گذشته به شورای زکات خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده از امسال بخشی از هزینه عملیات اجرایی پروژه های عام المنفعه که از محل زکات احداث می شود، از اعتبارات استانی با اولویت بندی توسط استاندار یا فرمانداران تامین می شود.
نجفعلی، راه اندازی 15 هزار شورای زکات در مناطق روستایی کشور را از دیگر برنامه های شورای زکات در سال جاری اعلام کرد و افزود: این شوراها با محوریت امام جماعت روستا و چندتن از معتمدین تشکیل و زکات جمع آوری شده بین نیازمندان روستا با اولویت مددجویان کمیته امداد توزیع می شود.
وی از تشکیل شورای زکات فطریه زیر نظر کمیته امداد خبر داد و اضافه کرد: این شورا که با همکاری چهار سازمان 'بهزیستی، انتظامی، وزارت کشور و کمیته امداد ' تشکیل و دبیرخانه آن نیز در کمیته امداد راه اندازی شده، وظیفه ساماندهی جمع آوری زکات فطریه را بر عهده دارد.
نجفعلی تصریح کرد: از امسال تمام موسسات و خیریه هایی که تحت پوشش نهادهای فوق فعالیت دارند، صندوق های جمع آوری فطریه آنان، دارای مهر شورای زکات فطریه خواهد بود و مردم نیز می توانند با اطمینان بیشتر به این موسسات و خیریه ها زکات فطریه بدهند.
به گزارش ایرنا، امام جمعه گنبدکاووس نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش های کمیته امداد حضرت امام (ره) در جمع آوری زکات، گفت: مصرف زکات در مواردی که شرع اسلام مشخص کرده است، بویژه توزیع بین فقرا و نیازمندان، اعتماد عمومی به پرداخت زکات به این نهاد را بیشتر می کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی با اشاره به برخی کمبودها و محرومیت های منطقه گنبدکاووس بویژه دربحث کمبود خانه عالم و حوزه های علمیه، برلزوم توجه ویژه کمیته امداد و شورای زکات آن به رفع این کمبودها تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، براساس احکام اسلامی فقه شیعه، زکات بر 9 قلم کالا و نیز حیوان حلال گوشت شامل 'گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر' واجب است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در دو بخش کشاورزی و دامداری از جمله شهرستان های برتر استان گلستان به شمار می رود.
مودیان زکات این شهرستان درسال گذشته افزون بر 26 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.