به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم کریمی روز شنبه در مراسم متمرکز روز جهانی صنایع دستی که با حضور استاندار و برخی مدیران کل استان در گنبدکاووس برگزار شد، گفت: تاکنون سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای گرگان، بندرگز و گنبدکاووس راه اندازی شده است.
وی بابیان اینکه بازارچه صنایع دستی در چند شهرستان دیگر گلستان نیز در آینده ای نزدیک افتتاح می شود، افزود: برنامه این اداره کل، راه اندازی این بازارچه ها در تمام شهرستان های گلستان تا پایان دولت دوازدهم است.
کریمی اضافه کرد: راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی، زمینه ساز تولید، فروش و اشتغال بویژه برای هنرمندان این حوزه است.
وی بااشاره به افتتاح بازارچه صنایع دستی گنبدکاووس و نیز رونمایی از لوح ثبت ملی فرش ترکمن و تمبر صنایع دستی در این شهرستان، تصریح کرد: مجموعه این اقدامات گنبدکاووس را در کانون توجه گردشگران قرار می دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، رونق تولید و کارگاه های تولیدی صنایع دستی و حمایت بیشتر سازمان میراث فرهنگی از شهرهایی که ثبت ملی و جهانی دارند را از دیگر نتایج ثبت ملی و جهانی برخی آثار در گنبدکاووس برشمرد.
کریمی گفت؛ با ثبت ملی فرش ترکمن، شهر گنبدکاووس به عنوان نامزد جهانی شهر صنایع دستی و زیور آلات ترکمن به یونسکو معرفی شده است.
وی با اشاره به ظرفیت های خوب گنبدکاووس درحوزه صنایع دستی و نیز وجود برخی آثار و بناهای تاریخی مانند برج آجری قابوس و شهر تاریخی جرجان، افزود: درصورت فرا هم شدن زیرساخت های لازم توسط مسئولان این شهرستان، میراث فرهنگی آمادگی دارد پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی و مرکز تخصصی زیورآلات ترکمن را نیز در این شهرستان راه اندازی کند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و به دلیل تنوع اقوام و فرهنگ ها، در حوزه صنایع دستی بویژه صنایع دستی قوم ترکمن مانند فرش دستباف و زیورآلات، شهرت جهانی دارد.
3039/1860
خبرنگار: علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.