به گزارش ایرنا اسماعیل مهاجر ظهر چهارشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران اظهار داشت: دلیل مرگ این پلنگ مشخص نیست ولی واکاوی علت فوت این گونه حمایت شده از طریق قلاده آن که مجهز به نرم افزار است و با حضور کارشناسان بین المللی و داخلی به زودی انجام خواهد شد.
به گفته وی؛ آخرین مشاهده پلنگ هیرکان اواخر ماه آگوست و سپتامبر 2016میلادی (شهریور و مهر 95 )و همچنین آخرین رصد ماهواره ای این گونه حیات وحش 20 روز قبل ( اواخر اردیبهشت ماه 96) بوده است.
به گزارش ایرنا هیرکان از جمله توله پلنگ های کوچکی بود که حدود سه سال قبل در مقابل اداره محیط زیست شهرستان کردکوی رها شده بودند و بعدها نام شان در شناسنامه 'ورکان و هیرکان' ثبت شد.
مهاجر افزود: پلنگ ماده با نام هیرکان پس از 27 ماه نگهداری دراداره حفاظت محیط زیست، در شهریورماه 95 با مشورت دو تن از کارشناسان بین المللی و شماری از کارشناسان داخلی و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران کل استان ها در منطقه 'آلمه' پارک ملی گلستان (درشرق استان) رهاسازی شد.
وی اضافه کرد: رهاسازی این پلنگ تجربه نخست سازمان محیط زیست و با رویکرد اینکه باید حیات وحش پس از تیماری داری به طبیعت بازگردانده شود، انجام گرفت و طبق رصد های انجام شده در دو ماه ابتدای رهاسازی این پلنگ 31 کیلومتر در منطقه آلمه پارک ملی گلستان تردد داشته و قلمرو برای خود درست کرده بود.
به گزارش ایرنا این درحالی است که معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان اوایل هفته جاری از دریافت سیگنال های حیاتی ردیاب نصب شده بر گردن ماده پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان خبر داده و گفته بود که شایعه های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص مرگ هیرکان واقعیت ندارد.
وی افزوده بود که ردیاب و فرستنده به گونه ای طراحی شده که به محض تلف شدن حیوان سیگنالی تحت عنوان سیگنال مرگ ارسال می کند که تاکنون چنین پیامی از ردیاب نصب شده بر گردن هیرکان دریافت نشده است.

* پس از مشخص شدن علت مرگ هیرکان، ورکان دیگر پلنگ نیز رهاسازی می شود
مدیرکل محیط زیست گلستان در نشست خبری امروز همچنین از رهاسازی ورکان پلنگ نر که همراه با هیرکان نگهداری می شد، خبر داد و گفت: با مشخص شدن علت مرگ پلنگ ماده با حضور کارشناسان بین المللی و داخلی در استان، تا اواخر خرداد ماه امسال ورکان نیز در محیط طبیعی رها خواهد شد.
به گفته مهاجر در استان گلستان 250 قلاده پلنگ وجود دارد که کل عرصه های جنگلی آن زیستگاه این گونه حمایت شده به شمار می رود و در پارک ملی گلستان نیز با توجه به رصد سه سال اخیر حدود 35 قلاده پلنگ زیست می کنند.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.