به گزارش روز شنبه ایرنا از آب منطقه ای شعبان رسولی اظهار کرد: در اجرای این طرح با کسر آب تبخیر و لحاظ ذخیره فنی، آب قابل برنامه ریزی جهت کشت بهاره در اختیار کشاورزان مشترک شبکه سد وشمگیر قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به این مقدار حجم آب، حداکثر سطح قابل برنامه ریزی جهت کشت بهاره در شبکه وشمگیر حدود 2 هزار هکتار است.
مهندس رسولی تاکید کرد که در این محدوده ، کشت شالی نیز ممنوع است.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی امکان تامین آب جهت کشت های تابستانه از جمله آفتابگردان و کشت مجدد وجود ندارد.
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650 هزار هکتار زمین زراعی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود.
14 سد فعال گلستان ظرفیت ذخیره سازی 300میلیون مترمکعب آب را دارد.
به گزارش ایرنا، وشمگیر قدیمی ترین سد استان گلستان به شمار می رود و 18 هزار هکتار اراضی زراعی منطقه دارای حق آبه از این سد هستند.
سد وشمگیر درسال 1349 باهدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید، این سد با طول تاج 430 متر و حداکثر ارتفاع 20 متر از پی، ازنوع خاکی همگن با مصالح سیلتی و رسی بوده و اکنون دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی است.
مخزن فرعی شماره دو سد وشمگیر با ظرفیت 12 میلیون متر مکعب درسال 1362 احداث شد و در سال 1369 نیز مخزن سوم با ظرفیت 6 میلیون متر مکعب ساخته شده است، این سد با یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی درگذشته از حجمی معادل 96 میلیون متر مکعب آب برخوردار بود، ولی اکنون به دلیل رسوبات، ظرفیت آن به حدود 45 میلیون متر مکعب رسیده است.
وشمگیر در فاصله 62 کیلومتری شمال شرق گرگان و در محلی به نام سنگر سوار روی رودخانه گرگانرود احداث شده است.
فاصله سد وشمگیر تا ساحل دریای خزر 70 کیلومتر و تا مرز ایران و ترکمنستان 24 کیلومتر است.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.