به گزارش صبح سه شنبه خبرنگار ایرنا مختار مهاجر در مصاحبه با رسانه های استان، اظهار داشت: تاکنون یک میلیون تن گندم خرید تضمینی شده استان در سال زراعی قبل نیز به سایر استان ها برای مصرف حمل شده است.
به گفته وی؛ کشاورزان این استان در سال زراعی قبل یک میلیون و 510 هزار تن گندم برداشت کردند که یک میلیون و 364 هزار تن آن توسط شرکت غله خرید تضمینی شد.
وی همچنین گفت که اکنون گندم مورد نیاز چهار ماه دیگر مردم استان در سیلوها ذخیره است.

*50 درصد صادرات گلستان از بخش کشاورزی است
مهاجر اظهار داشت: 50 درصد از صادرات سال 95 استان به خارج از کشور به ارزش 125 میلیون دلار از کالاها و محصولات بخش کشاورزی بوده است.
وی افزود: سال قبل 88 هزار و 660 تن محصول کشاورزی در حوزه دام و طیور، لبنیات، صنایع تبدیلی، شیلات، باغی و زراعی از استان صادر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: این محصولات به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخشی از آن نیز به اروپا صادر شده است.

* افزایش یک میلیون و 200هزار تنی محصولات کشاورزی گلستان
مهاجر اظهار داشت: طی چهار سال اخیر؛ یک میلیون و 200 هزار تن افزایش تولید در حوزه محصولات کشاورزی استان داشته ایم.
وی افزود: سال 92 تولید محصول کشاورزی استان 3 میلیون و 300 هزار تن به ارزش 28 هزار میلیارد ریال بود که سال 95 به 4.5 میلیون تن به ارزش 68 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
مهاجر؛ سرمایه گذاری در مدیریت و استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی استان را از دلایل افزایش تولیدات و ارزش آن برشمرد و افزود: توسعه گلستان بدون کشاورزی معنی دارد و اشتغال این خطه با زراعت و باغبانی گره خورده و باید در رونق اقتصادی ، ظرفیت های این حوزه دیده شود.
به گفته وی؛ طبق آخرین آمار 217 هزار خانوار به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه کشاورزی استان فعالیت دارند که حدود 900 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری گلستان را شامل می شود.
به گزارش ایرنا افزایش اعتبارات طرح های کشاورزی در حوزه های مختلف، سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی، ایجاد زنجیره زنبور عسل و نوغداری، ایجاد صنایع تبدیلی، رونق باغبانی، توسعه کشت دانه های روغنی و رونق دامپروری از دیگر مطالبی بود که رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص آن گزارش عملکرد داد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با 650 هزار هکتار زمین کشاورزی، بیش ازسه میلیون واحد دامی و 900 واحد مرغداری از قطب های بخش کشاورزی و دامپروری کشور به شمار می رود.
6204 /1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.