به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام کوسه غراوی روز سه شنبه درمراسم نکوداشت دویست و هشاد و چهارمین سال تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف نامی ترکمن، اظهار داشت: آثار این شاعر از زمان جلوتر و اعتلابخش جایگاه و مقام انسانیت است.
وی گفت: دعوت به اتحاد و همدلی از ویژگی های آثار مختومقلی است.
فرماندار کلاله نیز دراین مراسم بااشاره به جایگاه و منزلت مختومقلی فراغی و آثار او، اظهار داشت: این شاعر بزرگ و آثار او جهانشمول است و نباید او را به یک قوم و ملت محدود کرد.
نصرت بزرگر افزود: تفکر، گفتار و کردار نیک در آثار مختومقلی تبلور یافته است به خصوص شعر او در مدح امام حسین(ع) از اشعار ماندگار این شاعر عارف ترکمن است.
وی اضافه کرد: در اشعار مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی، اثری از مدح و ستایش شاهان و حاکمان به جشم نمی خورد بلکه در آثار این شاعر و عارف ترکمن، مدح و ستایش خدا، پیامر (ص)، ائمه اطهار (ع)، اتحاد و همدلی و انساندوستی موج می زند.
دراین مراسم که با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری همراه بود از برخی فعالان و پیشکسوتان موسیقی ترکمن با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق تقه در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان کلاله با بیش از 110 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان قرار دارد.
/7478/3039/1648
خبرنگار : حاجی محمد خدری ** تنظیم : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.