به گزارش خبرنگار ایرنا حسن صادقلو روز شنبه در نخستین نشست شورای راهبردی جمعیت استان اظهار داشت: نگاه به خانواده در فرهنگ ملی، اسلامی و بومی ما و جایگاه آن با آموزه های غربی تفاوت دارد.
وی همچنین با اشاره به 14 سیاست ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص جمعیت کشور، گفت: این سیاست ها باید توسط دستگاه های مرتبط اولویت بندی و برای اجرای آن تلاش شود.
به گفته وی؛ یکی از اولویت ها در اجرایی شدن سیاست های جمعیتی، برنامه ریزی در حوزه افزایش جمعیت جامعه است.
وی همچنین خواستار توجه نخبگان دانشگاهی استان در خصوص مشارکت در برنامه ریزی و شتاب دادن به اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در خصوص جوان سازی جمعیت شد.
علی اصغر طهماسبی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان نیز با اشاره به اهمیت سیاست های ابلاغی رهبری در خصوص جمعیت کشور، گفت: در این راستا با همکاری دستگاه های عضو شورای راهبردی جمعیت استان از جمله ثبت احوال، سازمان صنعت، معدن و تجارت، همایشی با شعار توانمند سازی جمعیت در سن کار ، خرداد امسال در گرگان برگزار خواهد شد.

*میانگین اختلاف سن ازدواج در گلستان 5 سال است
مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت که میانگین اختلاف سن ازدواج در این استان حدود پنج سال است.
حسن وفایی افزود: پارسال 18 هزارو 608 ازدواج در دفاتر استان ثبت شد که بیشترین آن در شهرستان های گرگان و گنبدکاووس و کمترین در بندرگز و رامیان بوده است.
به گفته وی؛ رتبه گلستان از لحاظ تعداد ازدواج در میان استان های کشور 14 است.
وی همچنین به واقعه ولادت اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 41 هزار و 493 واقعه ولادت در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از 4.87 درصد کاهش برخوردار بود و رتبه کشوری دهم را کسب کرد.

* اجرایی شدن سه طرح در راستای افزایش جمعیت
مسئول فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از اجرای سه طرح در حوزه در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح ها شامل خطرسنجی برای جمعیت میانسال قبل از 60 سال در خصوص سکته و بیماری های قلبی و مغزی، اصلاح ثبت مرگ و میر در استان و آموزش زوج های جوان است.
دکتر مجتبی صداقت همچنین از برگزاری دوره آموزشی ازدواج برای 20 هزار و 635 زوج جوان استان در سال 95 خبر داد.

*امضای سه تفاهم در حوزه مشاوره ازدواج
مدیرکل ورزش و امور جوانان گلستان از امضای سه تفاهم نامه مشاوره ازدواج رایگان توسط این اداره کل با مراکز آموزشی استان خبر داد و گفت: این آموزش ها به صورت رایگان در تمامی دستگاه های استان ارائه خواهد شد.
بهمن طیبی افزود: همچنین سه طرح ملی به صورت پایلوت در استان گلستان برای زوجین به اجرا در می آید که تاکنون تعاونی مصرف زوجین جوان راه اندازی شده است.
وی پرداخت تسهیلات 100 میلیون ریالی ازدواج با اقساط 60 ماهه و راه اندازی سامانه خدمات ازدواج از طریق دفتر پیشخوان و حمل رایگان وسایل زندگی را از دیگر طرح های پایلوت برشمرد.
طیبی از پرداخت وام ازدواج به چهار هزارو 244 نفر نیز خبر داد.

* ارائه آموزش های پیش از ازدواج برای 4770 نفر در گلستان
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت که پارسال چهار هزارو 770 نفر از دانش آموزان سال های آخر متوسط دوم گرگان و دانشجویان دانشگاه های علی آباد، گلستان و مراکز علمی ،کاربردی گرگان از آموزش های پیش از ازدواج بهره مند شدند.
ابراهیم غفاری برگزاری دوره آموزشی مهارت های زندگی برای 10 هزار و 541 نفر را از دیگر فعالیت های بهزیستی گلستان برشمرد.

*حدود 4 هزار گلستانی زیر پوشش بیمه بیکاری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: اکنون چهار هزار نفر که به دلایلی کار خود را از دست داده اند به صندوق بیمه بیکاری برای حمایت معرفی و زیر پوشش قرار گرفته اند.
سعید مازندرانی افزود: این عده بین 6 ماه تا پنج سال از صندوق بیمه بیکاری حقوق دریافت خواهند کرد.
وی به بهره مندی 360 هزار نفر گلستانی از سبد کالا هم اشاره کرد و گفت: این عده سال گذشته سه مرحله از سبد کالا بهره مند شدند و مرحله چهارم نیز اردیبهشت ماه سال جاری اجرا می شود.
مازندرانی افزود: توزیع سبد کالا میان اقشار اسیب پذیر با هدف حفظ امنیت خانواده و تامین مایحتاج آنان است
مهدی ملاغلامعلی معاون آمار سازمان برنامه و بودجه گلستان نیز گزارشی از وضعیت جمعیت استان در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 ارائه کرد و گفت: طبق این سرشماری یک میلیون و 868 هزار و 819 نفر جمعیت استان است که 53.27 درصد شهری و بقیه روستایی هستند.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.