به گزارش خبرنگار ایرنا محمدتقی زمانی نژاد روز شنبه در نشستی خبری اظهار داشت: از سال قبل صدور سند مالکیت برای روستاییان استان که زمین ملک آنها جزو بنیاد علوی بوده، با امضای تفاهم نامه ای از مناطق مرزی گلستان آغاز شده است.
وی گفت: امسال نیز این طرح در مناطق روستایی استان برای رفع مشکل صدور سند مالکیت به اجرا در می آید.
زمانی نژاد با بیان اینکه تاکنون 92 هزار جلد سند مالکیت در مناطق روستایی و شهری زیر 25 هزار نفر جمعیت در استان توسط بنیاد مسکن و با همکاری ثبت اسناد صادر شده است، افزود: از این تعداد 89 هزار جلد آن در مناطق روستایی بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان از اجرای طرح نقشه برداری و تشکیل پرونده برای 190 روستای استان و ارسال پرونده دریافت سند مالکیت به اداره های ثبت اسناد در شهرستان های استان نیز خبر داد و اضافه کرد: در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت نیز برخی از اراضی تحت مالکیت بنیاد علوی است که با مشکل صدور سند برای آنها مواجه بوده و نیازمند همکاری این مجموعه هستیم.
وی همجنین افزود که 274 روستای استان گلستان مشکلی در صدور سند مالکیت ندارند.
بنیاد علوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،مسئولیت اداره املاک و مستغلات بنیاد پهلوی سابق را بر عهده دارد.

*70 هزار مسکن روستایی گلستان زیر پوشش مقاوم سازی
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت که اکنون 70 هزار مسکن روستایی در استان زیر پوشش طرح مقاوم سازی در برابر حوادث پیش بینی نشده از جمله زلزله قرار دارد 53هزار و 500 واحد مقاوم سازی و پایان کار برای آنها صادر شده است.
وی افزود: مقاوم سازی بقیه واحدهای مسکونی زیر پوشش طرح که از سال 84 آغاز شده، ادامه دارد و در برنامه ششم توسعه کشور نیز پیگیری می شود.
به گفته وی؛ در استان گلستان 203 هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که 124 هزار واحد آن غیرمقاوم بوده و نیاز به نوسازی دارد.
زمانی نژاد افزود: اکنون بنیاد مسکن در پرداخت وام برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی محدودیت منابع ندارد و متقاضیان واجد شرایط می توانند از این امتیاز در نظر گرفته شده استفاده کنند.
به گفته وی؛ علاوه بر این بنیاد مسکن استان خدمات فنی مهندسی به متقاضیان واحد شرایط ساخت یا مقاوم سازی مسکن در روستاها با فعال نگه داشتن 156 دفتر خدمات فنی مهندسی ارائه می دهد.
وی افزود: اکنون 302 ناظر فنی ساخت مسکن تحت نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فعالیت دارند که متقاضیان برای ساخت مسکن از راهنمایی و نظارت آنها بهره مند هستند.
زمانی نژاد اضافه کرد: برای رفاه متقاضیان در ساخت مسکن، این بنیاد 150 نقشه ساختمان طراحی کرده است که متقاضیان می توانند بسته به فرهنگ و شرایط اقلیمی، نقشه ساختمان خود را انتخاب و با نظارت ناظر فنی ایجاد بنا را آغاز کنند.

* اجرای طرح هادی در 220 روستای گلستان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت که تاکنون اجرای مرحله نخست طرح هادی در229 روستای استان انجام شده است.
وی افزود: مرحله نخست اجرای طرح هادی در 482 روستای استان نیز آغاز شده و در مابقی روستاها در دست اقدام است.
به گفته وی؛ در تهیه طرح های هادی روستایی گلستان جزو استان های نخست کشور بوده و سال قبل در مراسمی در روستای قلعه محمود گرگان جشن پایان تهیه این طرح برگزار شد.
زمانی نژاد اضافه کرد: پرونده تهیه نقشه طرح هادی برای 967 روستای بالای 20 خانوار استان در سال 95 بسته شده است.
* بسته شدن پرونده مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر در نیمه اول 96
وی همچنین اظهارداشت که پرونده مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزارنفر استان درنیمه اول امسال بسته خواهد شد.
به گفته وی؛ در این استان هشت هزارو 800 واحد مسکن در 16 شهر در دست اقدام است که تاکنون هفت هزار و 900 واحد آن ساخته و تحویل متقاضیان شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اضافه کرد که ساخت 918 واحد باقی مانده در دست اقدام است.
وی افزود: تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر شهری توسط بنیاد مسکن استان، مشکل زیرساختی دارد.
زمانی نژاد به ساخت حدود یکهزار و 900 واحد مسکن مهر در قالب 19 طرح در استان نیز اشاره کرد و گفت:
تاکنون یکهزار و 400 واحد ساخته و تحویل متقاضیان شده است.
وی افزود: امسال ساخت 250 واحد جدید در روستاهای استان از جمله توران فارس، چپاقلی ،چنارلی و چهار باغ به صورت انبوه سازی به اجرا در می آید.
به گزارش ایرنا، ارائه گزارش واگذاری زمین برای ساخت مسکن به روستاییان، افتتاح طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و اجرای طرح هادی، پرداحت کمک بلاعوض برای نمای مسکن روستایی، اجرای طرح هادی در 10 روستایی دارای بافت باارزش فرهنگی و تاریخی و گردشگری از دیگر محورهای نشست خبری مدیرکل بنیاد مسکن استان بود.
استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، با یک میلیون و 869 هزار و 819 نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که 53.27 درصد مردم آن آن شهری و بقیه روستایی هستند.
21 فروردین سالروز افتتاح حساب 100 امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سال 1358 است که در راستای عمران و آبادانی روستاها و ایجاد توسعه پایدار و متوازن و برنامه ریزی جهت مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا تاسیس شده است.
6204 /1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.