به گزارش روز شنبه ایرنا از کانون گلستان، عبدالرحیم سیفی در دیدار با مدیران خانه فرهنگ و هنر و جمعی از نخبگان و پژوهشگران سیستانی استان، همچنین توجه به نیازهای امروزی کودکان و نوجوانان را با حفظ آداب و رسوم گذشته و احترام به آئین ها و سنت ها را یکی از سیاست های کانون برشمرد.
وی تصریح کرد: بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود نهادها و موسسات فرهنگی و هنری می تواند بستر مناسبی برای ارائه خدمات مفید و موثر به کودکان و نوجوانان باشد و در همین راستا کانون پرورش فکری گلستان از هرگونه مشارکت دوست داران حوزه کودک استقبال خواهد نمود.
سیفی همچنین خواستار مشارکت نیکوکاران اقوام در توسعه کتابخانه های سیار روستایی و خدمات رسانی فرهنگی به کودکان مناطق محروم شد.
این نشست با هدف بهره گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی، اعضای هیات مدیره مرکز تخصصی صنایع دستی وخانه فرهنگ و هنر سیستانی ها به همراه هیات امنا و فرهیختگان سیستانی گلستان در کانون پرورش فکری استان در گرگان برگزار شد.
محمدآذری مدیر بنیاد نیمروز در این نشست به معرفی بخش هایی از فرهنگ عامه و فولکلور سیستانی که درارتباط با حوزه کودک و نوجوان بود پرداخت و بیان داشت: عروسک ها، بازی های سنتی، اشعار و مثل ها، شعرهای کودکانه و لالایی مادران سیستانی بخشی از این فرهنگ است که لازم بوده برای نسل های آینده حفظ وحراست شود.
وی همچنین یادآور شد: عروسک هایی که مادران سیستانی با پارچه های دور ریز و شاخه درخت گز برای کودکان خود می دوختند، دارای پیشینه و هویت فرهنگی کهن است که دل گفته ها و آمال و آرزوها و بسیاری از کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و حتی انتقال بین نسلی را به بهترین شکل ممکن انجام می داد هر چند در زندگی مدرن امروزی در حال فراموشی است.
وی افزود: 'لُبَتَک' همان عروسک کودکان سیستانی است که در کنار سایر عروسک ها با لباس های سنتی مردان و زنان سیستانی و دیگر اقوام ایرانی؛ بیانگر یک فرهنگ است به عنوان مثال لَچکی که بر سر این عروسک بوده نشان دهنده موضوع با ارزش حجاب در بین زنان اقوام مختلف و از جمله سیستانی است.
این پژوهشگر سیستانی همچنین خواستار آن شد که این آثار و حمایت کانون در حفظ و اشاعه و نگارش مثل ها و متل ها و اشعار و بازی های کودکانه و تولید انبوه این عروسک ها سیستانی انجام گیرد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن ،سیستانی و دیگر قومیت ها هستند.
7333/1648
** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.