علی بیانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده زخمی پس از ثبت اطلاعات مورفولوژیکی و بیومتری به اداره امور حیات وحش محیط زیست استان گلستان انتقال داده می شود.
وی از مردم بندرترکمن و گمیشان خواست تا در هر نقطه و در هر زمان از شبانه روز مخاطرات محیط زیستی را از طریق سامانه تلفنی 1540 به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست برسانند.
بیانی با بیان اینکه محیط زیست نیازمند همراهی مردم برای حفظ محیط طبیعی و تنوع زیستی در مناطق حفاظت شده است، افزود: زیستگاه های این منطقه در معرض تهدیدات گوناگونی همچون شکار غیرمجاز، فعالیت غیرقانونی در اراضی ساحلی و تخریب و تصرف منابع ملی است که به دلیل محدودیت هایی که در تعداد نیروی انسانی، امکانات و بودجه وجود دارد، در برخی موارد ممکن است از نظر مسئولان سازمان محیط زیست پنهان بماند،لذا حضور و همراهی مردم نقش بسزایی در حفظ حیات وحش بعنوان یک میراث ملی ایفا می کند.
سارگپه ها پرندگانی شکاری از راسته شاهین سانان هستند که در تیره قوشیان قرار می گیرند. کورکورها، عقاب ها، قوش ها، سنقرها و کرکس ها نیز در این تیره قرار دارند، این تیره از پرندگان شکاری روز زی بوده و گوشتخوار هستند.
سارگپه ها بال هایی پهن، گردنی کوتاه، سر نسبتا گرد و دم کوتاهتری نسبت به عقاب ها دارند، نر و ماده سارگپه هم شکل و بیشنر روی درختان و یا صخره ها آشیانه می سازند.سارگپه پابلند در استپ‌ها و دشت‌های وسیع خشک و گاهی در کوهستان ، معمولا روی زمین و گاهی روی تک درخت‌ها آشیانه می سازد این گونه بومی ایران است.
شهرستان های بندرترکمن و گمیشان واقع در غرب و شمال غرب گلستان و در کرانه شرقی دریای خزر به سبب دارا بودن شرایط خاص اقلیمی و اکوسیستم موجود میزبان خیل بیشماری از گونه های پرندگان شکاری ، بویژه گونه حمایت شده دلیجه هستند.
7333/1648
** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.