چهره‌های شاخص و فعالان احزاب اصلاح‌طلب استان گلستان معتقدند می‌توان تمهیداتی اندیشید تا حضور همزمان اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات موجب بی‌عدالتی در انتخاب اعضای لیست اصلاح‌طلبان نشود.

به گزارش ایلنا، فعالان و شخصیت‌های جبهه اصلاح‌طلبان استان گلستان در واکنش به انتقادها از نامزدی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر اظهار کردند صحنه انتخابات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نباید از حضور شخصیت های مجرب و تاثیرگذار این جریان در گرگان محروم شود.

چهره‌های شاخص و فعالان اصلاح‌طلب استان گلستان معتقدند می‌توان تمهیدات و مکانیزم‌هایی اندیشید تا حضور همزمان اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر موجب بی‌عدالتی در تعیین لیست ائتلاف اصلاح طلبان نشود.

در روزهای گذشته و با توجه به نامزدی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در مرکز کشور و شهرستان‌ها، ابهاماتی درباره حضور همزمان اعضای این شورا در رقابت های انتخاباتی شکل گرفته است.

برخی از فعالان سیاسی و شخصیت‌های جبهه اصلاح طلبان در سطح کشور و استان گلستان انتقاداتی را نسبت به حضور همزمان اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در رقابت های انتخاباتی مطرح کردند. در همین راستا، برخی نیز خواستار انصراف و کناره گیری این نامزدها از حضور در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شدند تا در مورد تعیین لیست ائتلاف اصلاح طلبان دخالتی نداشته باشند.

ایلنا در همین رابطه نظر برخی از چهره های شاخص جبهه اصلاح طلبان و فعالان احزاب اصلاح طلب استان گلستان را جویا شده است.

photo_2017-04-01_02-21-18

محمدهاشم مهیمنی: 

حضور همزمان خللی در تعیین لیست ایجاد نمی‌کند

مهیمنی، استاندار گلستان در دولت اصلاحات در این باره می‌گوید: به نظر من حضور نیروهای با تجربه و کارآمد در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان که بعضا ممکن است خود یا نزدیکان‌شان کاندیدا نیز باشند، خللی در صحت رویه تعیین لیست ها ایجاد نمی کند.

وی پیشنهاد کرد: خود شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

این فعال سیاسی می‌گوید: باید سازوکاری برای عدم دخالت مستقیم این افراد در تعیین لیست ایجاد شود. به عنوان مثال، می توان در هنگام تصمیم گیری در مورد لیست ها، در زمان صحبت و رای گیری، اگر این افراد و یا نزدیکانشان کاندیدا هستند، از جلسه بیرون بروند.

IMG_1066

سیدجواد میرعرب:

می‌توان طوری عمل کرد که شائبه رانت سیاسی پیش نیاید

سیدجواد میرعرب، عضو بنیاد باران در این باره گفت: از آنجا که اعضاى شوراى سیاستگذارى را بسیارى از چهره‌هاى فعال اصلاح طلب تشکیل مى‌دهند، از دو منظر حایز اهمیت است؛ اول اینکه یکى از وظایف این شورا تدوین لیستى از اصلاح طلبانى است که براى حضور در انتخابات شوراهاى اسلامى شهر و روستا نامزد هستند. دوم اینکه با ساماندهى و انسجام‌بخشی به آراى اصلاح‌طلبان زمینه پیروزى نامزدهاى نزدیک به تفکر اصلاح طلبی را فراهم آورند که البته خواست بسیارى از مردم عزیز کشورمان است.

وی تصریح کرد: حال نکته اساسی اینجاست که اعضایى که خود در شوراى سیاستگذارى حضور دارند، آیا به مصلحت است که بعنوان نامزد انتخاباتى نیز در عرصه انتخابات حضور داشته باشند؟ به گمان من این موضوع در استان‌ها و شهرستان‌هاى مختلف می‌تواند متفاوت باشد، بطور مثال وقتى در پایتخت و مرکز کشور چهره‌هاى فرهیخته و ریشه دار اصلاحات بسیار بیشتر و چندین برابر تعداد کرسی‌هاى شورا ثبت نام کرده اند واقعاً ضرورتى ندارد و منطقى نیست که اعضاى شوراى سیاستگذارى در لیست قرار بگیرند، ولو اینکه استعفاء بدهند! مردم حضور آنها را در لیست ممکن است نوعى رانت سیاسی تلقى کنند! و بهتر است آنها براى حفظ انسجام و تکریم خرد جمعى از کاندیداتورى شوراها کنار بکشند.

این مدیر دولت های اصلاحات و سازندگی با اشاره به موضوع استعفا در استان گلستان گفت: اما امکان دارد در مرکز استان یا شهرستانى تعداد افراد شاخصى که از اصلاح طلبان نامزد شوراها شده اند چندان تفاوتى با تعداد کرسی‌هاى شوراى آن منطقه نداشته باشد، در این صورت می‌بایستى دوستان اصلاح‌طلب با تکیه بر خرد جمعى و مصالح منطقه اى تصمیمى را اتخاذ کنند که اولاً موجب تقویت انسجام اصلاح طلبان آن حوزه بشود و ثانیاً اصلاح طلبانى که در لیست قرار می گیرند، شائبه رانتى بودن در لیست وجود نداشته باشد و در تعامل با سایر اصلاح طلبان نامزد شده بگونه اى عمل شود که در افکار عمومى تأثیر منفى نداشته باشد.

photo_2017-04-01_02-27-09

حسین رفعتی:

انصراف از شورای عالی در آیین نامه مطرح نشده است

آیین نامه ای که از سوی شورای عالی اصلاح طلبان کشور به استان ها ابلاغ شده است، مسئله انصراف یا استعفا به دلیل نامزدی در انتخابات را مطرح نکرده است.

حسین رفعتی فرماندار گرگان در دولت اصلاحات ضمن اعلام این نکته اضافه می‌کند: خود شورای اصلاح‌طلبان گلستان به دنبال ایجاد ساز و کاری است که این شائبه اعمال نفوذ از سوی کاندیداها یا افراد منتسب به آن ها بوجود نیاید و آن ها را از سازوکار تصمیم گیری درباره نفرات لیست خارج خواهد کرد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح می‌کند: خروج از شورای اصلاح‌طلبان پیش‌بینی نشده است و حضور کاندیداها و یا افراد منتسب به آنها خللی در عملکرد درست شورا ایجاد نخواهد کرد.

photo_2017-04-01_02-16-36

عباسعلی باقری:

خروج این افراد اقتدار شورای اصلاح طلبان را با مشکل ایجاد می کند

باقری، عضو شورای اصلاح طلبان علی آباد کتول در این مورد می گوید: باید به این مسئله مهم اشاره نمایم که در مراحل شکل گیری و ترمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در سال جاری، بنا بر تقویت احزاب و همچنین توجه ویژه به زنان، جوانان و اقوام بود. به همین دلیل ترکیب جدید شورا متشکل از این اقشار و شئون است.

این فعال سیاسی می‌گوید: در نگاه جدید و با توجه به محدودیت اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، حتی باز هم برخی افراد حقیقی و با تجربه جبهه اصلاحات از ورود به شورای اصلاح طلبان بازماندند. بنابر این بنظر می‌رسد خروج برخی افرادی که در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان حضور دارند و ضمنا کاندیدای شرکت در انتخابات هم هستند، صلابت و اقتدار این شورا را با مشکل روبرو کند.

رئیس شورای حوزه علی آباد کتول حزب اتحاد ملت ایران اسلامی همچنین افزود: با با توجه به بحث مهم دیگر که در دستور کار این شوراست؛ یعنی انتخابات ریاست جمهوری، بنده مخالف خروج برخی نام‌ها از شورای اصلاح طلبان هستم و معتقدم آن ها باید صادقانه در این شورا بمانند و خدمت کنند.

باقری در پایان گفت: به جهت دغدغه دوستان مبنی بر حفظ سلامت کار تعیین لیست‌های انتخاباتی، این افراد باید بیشتر نگاه‌شان را به ریاست جمهوری معطوف کنند.

photo_2017-04-01_02-17-13

محمدکاظم نظری: 

خروج این افراد خسارت به دنبال دارد

عضو منطقه گلستان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره خروج این افراد از شورای اصلاح طلبان می‌گوید: بنظر من با توجه به تاثیرگذاری این دوستان بر نظرات جمع اصلاح طلبان؛ چه آنها در شورا باشند و چه نباشند تاثیر خود را خواهند گذاشت و تعیین کننده خواهند بود.

وی افزود: بنابراین خروج آنها خسارت به همراه دارد و موجب ضرر به اهداف جبهه اصلاح طلبان است.

نظری تصریح کرد: به نظرم این افراد باید حضور داشته باشند، دارای حق رای باشند و به یکدیگر رای دهند و به هدایت دیگران بپردازند.

وی با انتقاد از کسانی که خواستار استعفای این اعضا از شورای اصلاح طلبان گلستان هستند گفت: این موضوع دو وجه سلبی و ایجابی دارد؛ دوستانی که می گویند این افراد در شورا نباشند، پاسخ دهند که چه کسانی می توانند در وزن و تاثیر آنها در شورای اصلاح طلبان جایگزین شوند؟ تا به این سئوال پاسخ نداده باشیم نباید به این بنا دست زد، چون موجب خسارت است.

وی در پایان گفت: از جهت حفظ سلامت کار تعیین لیست به دوستان باید تضمین دهیم که نگران نباشند، این افراد امتحان خود را پس داده اند.

photo_2017-04-01_02-15-35

علیرضا عبدالهی:

تا زمان تایید صلاحیت ها صبر کنیم!

دکتر علیرضا عبدالهی عضو شورای منطقه گلستان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره این موضوع می‌گوید: حضور این دوستان را در مباحث مربوط به تعیین لیست شورا را به صلاح نمی بینم، اما در مورد مباحث دیگر از جمله انتخابات ریاست جمهوری باید حضور داشته باشند و نیازی به استعفا ندارند.

رئیس ستاد دکتر عارف در انتخابات ریاست جمهوری پیشین همچنین افزود: تا زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، این افراد باید به طور کل در مباحث حضور داشته باشند و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها از حضور در بخش بررسی لیست شورا انصراف داده و همچنین اعضای علی البدلی مشخص شوند که بلافاصله جایگزین آنها گردند.

photo_2017-04-01_02-18-40

نرگس گلدسته:

نامزدها در روند تعیین لیست شورای شهر حاضر نباشند

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش گلستان گفت: حضور این افراد را در مباحث مربوط به تعیین لیست شورای شهر به صلاح نمی‌بینم.

وی افزود: اما در مورد مباحث دیگر از جمله انتخابات ریاست جمهوری و سایر موضوعات روال شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باید حضور داشته باشند، چرا که نظرات‌شان راهگشاست.

گلدسته همچنین افزود: این افراد تا زمان اعلام نتایج صلاحیت ها به طور کل در مباحث حضور داشته باشند.

download

محمود سالاری:

حضور نامزدها ضربه ای به اهداف شورای سیاستگذاری نمی زند

محمود سالاری، عضو مجمع سیستانی‌های اصلاح طلب گلستان درباره این موضوع گفت: با توجه به عدم تعدد دوستانی که نامزد شورای شهر و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان هستند، حضورشان در این شورای تصمیم گیری ضربه ای بر پیکره و اهداف شورای سیاستگذاری وارد نخواهد کرد اما بهتر است در موضوعات شورای شهر، اعضایی که کاندیدا هستند در هنگام طرح موضوعات حاضر نباشند.

این فعال سیاسی گفت: در بحث انتخابات ریاست جمهوری وجود این افراد در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مهم و مفید است، باید تنها ساز و کاری شکل بگیرد تا اجازه دخالت های نادرست داده نشود. سالاری درباره حضور این افراد در تصمیم گیری درباره لیست های شورای شهر می گوید: تا آنجا که اشخاص تنها از حضور در جلسات مربوط به انتخابات شورا در حوزه انتخابیه خود اجازه ورود نیابند و درباره دیگر شهرستان ها، مطابق ساز و کار به ارائه نظرات خود بپردازد، مشکلی پیش نمی آید.

گفت و گو: روح الله مهیمنی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.