حجت الاسلام و المسلمین نصرت الله جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: امامزاده یحیی بن زید(ع) شهر گنبدکاووس، بقعه ملاعلی عطا دانشمند واقع دربخش مرزی داشلی برون و مسجد بین راهی حضرت ابوالفضل(ع) واقع در جاده موسوم به خط نو از توابع بخش مرکزی، سه بقعه متبرکه مورد بازدید و حضور زائران، مسافران و گردشگران درایام نوروز 96 بود.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد زائران و گردشگران نوروزی امسال از آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس بازدید کرده اند، گفت: روند حضور گردشگران نوروزی دربقاع متبرکه در هفت سال اجرای طرح آرامش بهاری همواره رو به افزایش بوده است.
حجت الاسلام جعفری به میزان رشد زائران و گردشگران نوروزی اشاره نکرد اما افزود: درحال حاضر بقاع متبرکه با اجرای طرح های آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی درحال تبدیل شدن به قطب فرهنگی مدنظر رهبری انقلاب هستند.
وی اضافه کرد: امسال در قالب طرح آرامش بهاری و برپایی خیمه های معرفت با غرفه های مختلف کودک، پاسخ به مسائل دینی و مذهبی توسط مبلغان خواهر و برادر، حجاب و عفاف، محصولات فرهنگی و مشاوره وقف و نیز اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری ویژه سال تحویل و جشن ها یا عزاداری ایام ولادت یا شهادت برخی از ائمه اطهار (ع) و همچنین ارائه خدمات اسکان، شاهد حضور خوب زائران و مسافران نوروزی در بقاع متبرکه این شهرستان بودیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس همچنین با قدردانی از همکاری و تعامل ادارات و نهادهای خدمات رسان در اجرای طرح آرامش بهاری با این اداره و نیز اقامه آخرین نمازجمعه سال 95 در محل آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) توسط امام جمعه این شهرستان، یادآور شد: درایام نوروز امسال حدود 12 هزار زائر و مسافر نوروزی در زائرسراهای بقاع متبرکه به صورت موقت چند ساعته یا شبانه روزی اقامت داشتند.
جعفری گفت: در این ایام 185 خادم خواهر و برادر و نیز 22 مبلغ دینی در بقاع متبرکه این شهرستان به زائران و مسافران نوروزی خدمات ارائه کردند.
آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) که مورد توجه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس و زوار و مسافران سراسر کشور است، دارای 23 هزارو 150 مترمربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن نیز حدود یکصد زائر سرا وجود دارد.
این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه ای وسیع و رواق آیینه کاری شده است و در خارج از محوطه امامزاده نیز پارکینگ وسیع و بازارچه ای از صنایع دستی و مواد خوراکی وجود دارد.
وجود محراب گچ بری شده از دوره سلجوقی در جوار ضریح مطهر امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس و همجواری با شهر تاریخی و باستانی جرجان از دیگر جاذبه های این مکان مقدس است.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
*** بقعه ملاعلی عطا دانشمند:
ملاعلی عطا دانشمند از بزرگان مذهبی ترکمن ها و از طایفه آتا می باشد، بقعه این عالم فاضل در بخش داشلی برون و روستایی به نام دانشمند است که با امکانات اولیه و نیز یک بازارچه محلی آماده بازدید از مسافران و گردشگران نوروزی می باشد.
شهرستان گنبدکاووس با 380 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.