علی بیانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته، صیادان فعال در دریای خزر پس از مشاهده یک قطعه فلامینگو آن را به ساحل بندرترکمن انتقال داده و به مدیر کانون شکار و طبیعت شهرستان ترکمن تحویل می دهند و این فرد دوستدار طبیعت نیز فلامینگوی مصدوم را به محیطبانان حاضر در طرح مسیر سبز - ساحل پاک تحویل می دهد.
وی افزود: فلامینگو از گونه های حمایت شده محسوب می شود و اقدامات اولیه درمانی برای این پرنده که از ناحیه قفسه سینه و هر دو پا دچار جراحت شده بود، توسط کارشناسان محیط زیست طبیعی انجام و با ثبت داده های مورفولوژیکی، برای سیر مراحل تکمیلی درمان به اداره امور حیات وحش محیط زیست گلستان انتقال می یابد.
به گفته وی، در این برهه زمانی بیشتر پرنده های پیر و یا مصدوم که توانایی پرواز نداشته و از کلنی های اصلی خود جا مانده اند، در زیستگاه های آبی حوزه میانکاله و آشوراده دیده می شوند که توسط علاقه مندان به حیات وحش، به ساحل منتقل و برای درمان به ادارات محیط زیست مازندران و گلستان تحویل می شوند.
بیانی گفت: با فرهنگ سازی انجام شده شاهد همراهی بیشتر مردم در زمینه حفاظت از محیط زیست هستیم به نحوی که حتی گونه های حلال گوشت مصدوم را نیز به محیط زیست تحویل می دهند که این امر جای تقدیر دارد.
وی ادامه داد: اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان نیز در حد توان از همراهی این علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش با اهدای هدایایی قدردانی می کند.
فلامینگو از پرندگان کنار آبزی است که پاها و گردن بلند با حداکثر طول 130سانتیمتر دارد؛ این پرنده از گونه های حمایت شده بوده و حفاظت از زیستگاه ها و محل تولید مثل آن برای حفظ بقای این گونه جانوری بسیار ضروری است.
شهرستان های ساحلی بندرترکمن و گمیشان در شمال غرب گلستان در این ایام سال میزبان تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی است.
گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است؛ این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسئولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زادآوری می کنند.
1860/733
خبرنگار: علی قاسمی ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.