به گزارش ایرنا آشوراده در دل خزر از شرق به تنگه ای باریک موسوم به تنگه چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان متصل می شود
تلفظ آشوراده در زبان ترکمنی به معنای جزیرهٔ آشور است و همچنین دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) می باشد.
ترکمن‌ها به این جزیره مال آشیر هم می‌گویند زیرا در زمان های قدیم از ساحل بندر ترکمن دام های خود را جهت تعلیف به جزیره می‌رساندند.
در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، نیز آمده است و گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و هم اینک تنها یک جزیره باقی مانده است.
این جزیره تا قبل از وقوع سیل در سال 1372 با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، ولی با وقوع این سیلاب، جزیره خالی از سکنه شد.

*جایگاه جهانی آشوراده
جزیره آشور در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد و در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر نیز در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت.
علاوه بر این، اهمیت این منطقه به دلیل بحث پناهگاه حیات وحش آن است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است، ضمن اینکه 40 درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آید.
پوشش گیاهی این جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است که 90درصد سطح جزیره را در برمی گیرد.
حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در این جزیره زیست می کنند.
به گزارش ایرنا وجود مجتمع فرآوری خاویار و تاسیسات ماهیان خاویاری، پادگان قدیمی روس ها ، مزرعه پرورش ماهی خاویاری در داخل قفس و درداخل آب خلیج گرگان، چشم انداز های بی نظیر کوه و دریا، حیات وحش منحصر بفرد و پیرامون آشوراده از جذابیت های تنها جزیره ایرانی خزر است که گردشگران درایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروز در سفری کوتاه می توانند از آن بهره مند شوند.

*تمهیدات لازم برای حضور گردشگران نوروزی در آشوراده
عضو هیات مدیره شرکت تعاونی قایقرانان آشوراده بندرترکمن در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت که در نخستین روز فروردین حدود 100 تا 110 سفر دریایی از سمت اسکله بندرترکمن به سوی این جزیره انجام شد و گردشگران نوروزی از این اسکله برای سفرهای دریایی و حضور در جزیره استفاده می کنند.
به گفته سید رضا هاشم نژاد، اکنون بعضی از نهادهای فعال در حوزه دریا نیز با بسیج ادوات لجستیکی و قایق های موتوری خود، خدمات مناسبی را به گردشگران ارائه می دهند.
وی افزود: مهمترین اصل برای ملوانان حفظ سلامتی و تامین امنیت جان مسافران نوروزی است.
اداره کل بنادر و دریانوردی گلستان نیز از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 به صورت ویژه اجرای طرح گردشگری دریایی با بهره گیری از امکانات شرکت های تعاونی ماهیگیران در حوزه استحفاضی ساحلی این استان فعال کرده است.
طبق گزارش این اداره کل، اکنون اجرای طرح گردشگری دریایی در حوزه اسکله های بندرگز و بندرترکمن صورت می گیرد.
استان مرزی و گردشگرپذیر گلستان131 کیلومتر از طول ساحل دریای خزر را در خود جای داده است.
6204/1648
گزارش: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.