حجت الاسلام و المسلمین نصرت الله جعفری روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مراسم تحویل سال نو با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، چیدن سفره هفت سین و توزیع بسته های فرهنگی بین شرکت کنندگان برگزار می شود.
وی گفت: برای برگزاری مراسم تحویل سال نو و استقبال از زائران و مسافران نوروز 96 درآستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس، 32 باب زائر سرا و 30 عدد آلاچیق برای استراحت موقت و اسکان پیش بینی شده است.
حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: درقالب طرح آرامش بهاری درمحوطه آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس، خیمه معرفت با غرفه های مختلف شامل 'مشاوره وقف، غرفه کودک و نوجوان، پاسخگویی به مسائل شرعی، حجاب و عفاف، قرآن بخوان جایزه بگیر و کتاب' برپا شده است.
وی تصریح کرد: توزیع برشور و نقشه ها حاوی معرفی امامزادگان و بقاع متبرکه سطح استان گلستان و طول مسیر آنان از مرکز استان و نیز شهرستان ها، از دیگر برنامه های طرح آرامش بهاری است که از 28 اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس همچنین گفت: امسال طرح آرامش بهاری و نیز مراسم تحویل سال نو در بقعه ملاعلی عطا دانشمند دربخش مرزی داشلی برون و مسجد بین راهی موسوم به تکیه ابوالفضل (ع) در جاده خط نو بخش مرکزی این شهرستان نیز برگزار می شود.
وی پیش بینی کرد: درمراسم سال تحویل 96 حدود 10 هزار نفر از مردم و مسافران نوروزی در این سه مکان مقدس حضور پیدا کنند.
امامزاده یحیی بن زید، نوه امام سجاد (ع) است، از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.
آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(س) که مورد توجه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس و زوار و مسافران سراسر کشور است، دارای 23 هزارو 150 مترمربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن نیز حدود یکصد زائر سرا وجود دارد.
این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه ای وسیع و رواق آیینه کاری شده است و در خارج از محوطه امامزاده نیز پارکینگ وسیع و بازارچه ای از صنایع دستی و مواد خوراکی وجود دارد.
وجود محراب گچ بری شده از دوره سلجوقی در جوار ضریح مطهر امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس و همجواری با شهر تاریخی و باستانی جرجان از دیگر جاذبه های این مکان مقدس است.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
*** بقعه ملاعلی عطا دانشمند:
ملاعلی عطا دانشمند از بزرگان مذهبی ترکمن ها و از طایفه آتا می باشد، بقعه این عالم فاضل در بخش داشلی برون و روستایی به نام دانشمند است که با امکانات اولیه و نیز یک بازارچه محلی آماده بازدید از مسافران و گردشگران نوروزی می باشد.
شهرستان گنبدکاووس براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 معادل 18 درصد جمعیت یک میلیون و 868 هزار نفری استان گلستان را به خود اختصاص داده و درشرق این استان واقع است.
/3039/1648
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.