محمد تازیکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازگشت این اراضی ساحلی و ملی در قالب سه فقره پرونده در سال 95 صورت گرفت.
وی اضافه کرد: این عرصه ها شامل 55 هکتار از اراضی حاشیه دریای خزر و 20 هکتار عرصه در مناطق مرتعی شمال گمیشان بوده که هم اینک رفع تصرف شده است.
رئیس دادگستری گمیشان ادامه داد: حراست و صیانت از اراضی ملی و ساحلی به عنوان ثروتی ملی و جزیی از انفال باید همگانی و مردمی باشد و فرهنگ سازی در حفظ از آن باید از سوی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی انجام و از ظرفیت های روحانیون و امامان جمعه در بحث مشکل شرعی تخریب و تصرف اراضی ساحلی و بیت المال به مردم اطلاع رسانی شود.
رئیس شورای حفظ بیت المال گمیشان افزود: به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد بدون اغماض با زمین خواران و دستور رئیس قوه قضاییه نسبت به برخورد جدی و قاطع با متجاوزان به اراضی ملی، مجموعه قضایی گمیشان نیز ؛بدون هیچ گونه اغماض با متخلفان و قانون شکنان برخورد می کند و در اجرای قانون و اعمال مجازت های قانونی به هیچ وجه مصلحت اندیشی و تبعیض نخواهد داشت.
وی؛ خواستار اجرای منظم گشت‌های تلفیقی، تهیه نقشه حدنگار (کاداستر) نسبت به تثبیت مالکیت دولت بر منابع ملی و ساحلی با رعایت حریم دریا و تالاب همراه با رفع تداخل ناشی از اجرای مقررات موازی از سوی ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک و محیط زیست شد.
تازیکی با اشاره به اهمیت مقوله اقدامات پیشگیرانه افزود: هدف از ضابطین خاص این نیوده که منتظر بمانیم تا تخریب و تصرف انجام بگیرد و بعد دستگاه قضایی وارد شود و موضوع را رسیدگی نماید، بلکه دستگاه های متولی با استفاده از ابزارهای قانونی اقدامات پیشگیرانه را قبل از تخریب و تصرف باید انجام دهند.
وی اظهار داشت که فعالیت دستگاه های اجرایی شهرستان در این حوزه به صورت مستمر رصد می شود و از آنان خواسته ایم با نظارت بیشتر در حوزه کاری تخلف و دست اندازی ها به اراضی ساحلی و منابع طبیعی را به مجموعه قضایی اعلام کنند.
به گزارش ایرنا در بحث تصرف سواحل در گلستان شهرستان های بندرگز، گمیشان و بندرترکمن در حاشیه شرقی خزر و به سبب دور افتادگی از مرکز استان از نقاط آسیب پذیر هستند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران دارای 14 شهرستان و بیش از 100 کیلومتر نوار ساحلی است و درهمسایگی کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران ، سمنان وخراسان شمالی قرار دارد.
گمیشان در شمال غرب استان گلستان واقع است.
7333/1648
خبرنگار : علی قاسمعلی ** انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.