دکتر رجب صفراف یکشنبه شب در نشستی با استاندار و شماری از مسئولان و فعالان اقتصادی استان گلستان در گرگان افزود: با وجود پیوند سیاسی ایران و روسیه و تمایل طرفین برای توسعه روابط اقتصادی هنوز این دو کشور نتوانسته اند از پتانسیل های همدیگر استفاده کنند.
وی یادآور شد: به عنوان مثال کمتر از نیم درصد تجارت و مبادلات اقتصادی روسیه با کشورهای جهان مربوط به ایران است در حالی که این دو کشور علاوه بر پیمان های سیاسی در همسایگی هم به سر می برند.
صفراف ادامه داد: امروز روسیه برای اینکه به جایگاه ابرقدرتی خود برگردد، لازم دارد جمهوری اسلامی ایران را که از استقلال سیاسی و مالی و توانمندی بزرگ برخوردار است در کنار خود داشته باشد.
وی همچنین بر شناخت دقیق از ظرفیت های دو کشور به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
مشاور معاون رئیس مجلس روسیه به ویژگی های استان گلستان نیز اشاره کرد و گفت که این استان ظرفیتی کم نظیر داشته و می تواند در بازار روسیه حضوری ارزشمند داشته باشد.
این مقام روسی اظهار داشت: اگر تولیدگر گلستانی به خوبی در بازار روسیه معرفی شود، به طور قطع این بازار به سمت تولیدات ارگانیک ایرانی گرایش خواهد یافت.
وی خطاب به مسوولان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی گلستان بیان کرد: با توجه به تولید با کیفیت، بسته بندی و قیمت خوب کالاهای استان می توانید با سایر رقبا در بازار روسیه رقابت داشته باشد.
صفراف؛ فقدان اطلاعات کافی از ظرفیت بازار یکدیگر، نداشتن مطبوعات و رسانه در معرفی تولیدات و فرهنگ سازی مصرف در روسیه، وجود لابی دیگر کشورها و اجازه ندادن به ورود کالای ایرانی، نبود حلقه پیگیری نتیجه دیدارها و تخصصی عمل نکردن شرکت های ایرانی در بازاریابی را از جمله ضعف ها در گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ایران با روسیه برشمرد.

*ایران و روسیه از جایگاه استراتژیک برخوردارند
استاندار گلستان نیز در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه از جایگاه راهبردی بالایی برخوردارند که این نوع نگاه میان مردم و مسئولان دو کشور از یکدیگر متقابل است.
دکتر حسن صادقلو ابراز امیدواری کرد که با توجه به ویژگی مشترک میان دو کشور از جمله فرهنگ ضد آمریکایی، شرایط به گونه ای آماده شود که زمینه ارتقای تبادلات تجاری و اقتصادی فراهم گردد.
وی؛ حضور چند روزه هیات روسی در گلستان جهت معرفی ظرفیت ها و توانمندی این استان را فرصت مغتنم در افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی و جذب سرمایه گذار در آینده برشمرد.
صادقلو با یادی از گذشته که کنسولگری روسیه در گرگان فعال بوده و اتباع این کشور در جزیره آشوراده گلستان نیز حضور داشته اند؛ به معرفی ظرفیت های زراعی، باغی، گردشگری، دامپروری، شیلات از جمله خاویار و میگو، اسب ترکمن و صنایع دستی استان نیز پرداخت و گفت: گلستان با دارا بودن چنین قابلیت هایی می تواند نقش به سزایی در تامین نیاز بازار روسیه داشته باشد.
استاندار خاطرنشان کرد: گلستان به عنوان قطب اول تولید دانه های روغنی در ایران و با برخورداری از باکیفیت ترین گندم کشور که جایگاه دوم تولید کشورمان را نیز داراست در سایر محصولات زراعی و باغی نیز وضعیت مشابهی دارد که به مزیت های اقتصادی منطقه امتیازهای ویژه بخشیده است.
وی خواستار هماهنگی بیشتر در رفع موانع ارتقای روابط تجاری و اقتصادی میان استان گلستان و روسیه شد.
استان مرزی گلستان در کرانه شرقی دریای خزر دارای افزون بر 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و با تولید سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصول از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود.
گلستان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه برون و گذر از خاک کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و نیز مرز آبی دریای خزر درحوزه مبادلات تجاری با کشور روسیه ارتباط دارد.
سفر رجب صفراف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران به گلستان چهار روزه است که در این سفر ضمن نشست با مسئولان استان و فعالان اقتصادی و بازدید از کارخانه ها و مناطق گردشگری قرار است از ظرفیت های این خطه، فیلم تهیه و در آتی به زبان روسی ترجمه و پخش شود.
در گلستان علاوه بر زیست 6 هزار خانوار قزاق، شماری از خانوارهای روسی در کنار جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری این خطه زندگی می کنند.
استان گلستان با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان و دریای خزر، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.
6204/1648/6203
* خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار: کرمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.