به گزارش ایرنا رجب صفراف عصر یکشنبه در نشست با رئیس و تعدادی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی، تعاون، صنایع و معادن گلستان در گرگان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تعریف جدیدی در حوزه اقتصاد دارد، ولی جنگ هشت ساله و تلاش برای ثبات اقتصادی آن باعث شده که کمتر فرصت معرفی توانمندی های خود به جهان و بازارهای بین المللی را داشته باشد.
وی با بیان اینکه ورود ایران در حوزه اقتصاد جهانی، برای مخالفان این کشور رضایت بخش نیست و در رقابت آنها اختلال ایجاد می کند، افزود: مخالفان جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای و موفقیت های این کشور نامی به میان نمی آورند.

*روابط اقتصادی روسیه و ایران توسعه یابد
صفراف با اشاره به روابط سیاسی طولانی روسیه و ایران گفت: ولی روابط اقتصادی بین دو کشور شکل نگرفته و ضرورت دارد این حوزه بیش از گذشته تقویب شود.
وی افزود: فراهم نبودن زیرساخت های لازم در حوزه روابط اقتصادی میان روسیه و ایران، نگران کننده بوده و رفع آن نیاز به کار دقیق و مطالعه شده دارد تا روسیه از توانمندی ایران در این حوزه بیشتر آگاهی داشته و از آن بهره گیرد.
او با بیان اینکه ما هیچ شناختی از استان های شمالی ایران نداریم ،گفت که ابتکار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان باعث شده که به 13 استان ایران سفرکرده و از توانمندی آنها آگاه شویم.
وی همچنین از فراهم شدن امکان پخش روزانه اخبار ایران به زبان روسی از یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور خبر داد و افزود: این اقدام در شناخت هرچه بهتر توانمندی های ایران موثر خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در سخنانی به ویژگی های خوب بازار روسیه اشاره کرد و افزود: دسترسی به بازار این کشور به خاطر وجود راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، مرز آبی از طریق دریای خزر و بندر امیرآباد مازندران و امکان برقراری خط هوایی، می تواند روابط حوزه اقتصادی گلستان و روسیه را گسترش دهد.
رمضان بهرامی اضافه کرد: گلستان می تواند در حوزه موادغذایی یکی از شرکای خوب برای روسیه در آتی باشد.
به گفته وی؛ در استان گلستان 90 محصول کشاورزی تولید می شود که کیفیت مطلوب بیشتر این مخصولات زمینه برای صادرات آن را فراهم کرده است.
وی بر ایجاد قوانین در پذیرش کالا میان کشور، فرهنگ سازی در جامعه روسیه برای مصرف کالای ایرانی و تولید کالای با کیفیت در گلستان متناسب با نیاز کشور روسیه و تقویت مشارکت سرمایه گذاران این کشور در حوزه مواد غذایی تاکید کرد.
بهرامی با بیان اینکه اکنون تراز مالی تعاملات اقتصادی استان گلستان با روسیه بسیار پائین است، افزود: گلستان ظرفیت پذیرش سرمایه گذار خارجی به ویژه از روسیه را به صورت مشارکتی با توجه به زیرساخت های ایجادشده، دارد.
وی اضافه کرد: اکنون در استان گلستان سرمایه گذارانی از کشورهای چین، ترکیه و اوکراین مستقر بوده و فعالیت اقتصادی انجام می دهند.
او درادامه خواستار معرفی ظرفیت های استان گلستان توسط رسانه های روسیه به سرمایه گذاران و مردم آن کشور شد.
یک عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم گفت که روسیه برای محصولات کشاورزی گلستان با توجه به کیفیت مطلوب آن می تواند بازار مناسبی باشد.
امیر یوسفی افزود: اقدام های خوبی برای بسته بندی و تولید محصول با کیفیت در حوزه کشاورزی استان متناسب با نیاز بازارهای بین المللی ایجاد شده است که ثمره آن در آینده نزدیک در تامین نیاز بازار روسیه مشاهده خواهد شد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران دارای افزون بر 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و با تولید سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصول از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود.
گلستان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه برون و گذر از خاک کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و نیز مرز آبی ( دریای خزر) درحوزه مبادلات تجاری با کشور روسیه ارتباط دارد.
سفر رجب سفراف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه ورئیس مرکز مطالعات معاصر ایران در مسکو به استان گلستان چهار روزه است که در این سفر ضمن نشست با مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی و بازدید از کارخانه ها و مناطق گردشگری قرار است از ظرفیت های این خطه، فیلم تهیه و در آتی به زبان روسی پخش شود.
در گلستان علاوه بر زیست 6 هزار خانوار قزاق، بیش از 10 خانوار روس در کنار جمعیت یک میلیون و 900 هزارنفری این خطه زندگی می کنند.
استان گلستان با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.