علی بیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامی داشت روز جهانی حیات وحش (13اسفند)، اظهار داشت: این روز بهانه ای برای توجه بیشتر جامعه جهانی و افزایش آگاهی عمومی درخصوص اهمیت حیات وحش است.
به گفته وی؛ پرندگان مصدوم و بیمار تحویلی به این اداره از گونه های مختلف شکاری ،آبزی و کنار آبزی هستند.
وی ادامه داد: 8 تشکل زیست محیطی با 800 عضو در گمیشان و بندرترکمن فعال بوده که در حفظ و تحویل گونه های حیات وحش به محیط زیست منطقه کمک می کنند.
بیانی اضافه کرد که به شیوه های مختلف با اهدای لوح ،کارت پستال ،پوسترهای منقش به تصاویر زیست محیطی و لوازم التحریر از گروه های مختلف علاقه مند به حیات وحش قدر دانی می شود.
وی همچنین گفت: در همین مدت 40 قطعه کوکر شکم سفید و 10 قطعه انواع مرغابی که در دام های هوایی شکارچیان متخلف گرفتار بودند، توسط محیطبانان نجات یافته و پس از تیمارداری و کسب امکان پرواز در زیستگاه های طبیعی بندرترکمن و گمیشان رها سازی شدند.
عبدالحکیم ادریسی مسئول کانون شکار و صید بندرترکمن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در نشست ها و جلسات درون گروهی به همه اعضا آموزش داده ایم که در صورت مشاهده پرنده مصدوم و بیمار، آن را به محیطبانان تحویل دهند.
به گفته وی؛ قبل از اعلام احتمال بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (آذرماه)، اعضای کانون خود مبادرت به انتقال پرنده های مصدوم به محیط زیست می کردند، اما هم اینک به ماموران یگان حفاظت اطلاع داده تا اقدام کنند.
گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است؛ به گفته مسئولان محیط زیست 114گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زاد و ولد دارند.
براساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض گیاهی و جانوری حیات وحش در سال2013 به سازمان ملل متحد ،این سازمان در نشست عمومی، روز سوم مارس (12 اسفند) را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرد.
سواحل و آبگیرهای شهرستان های ترکمن و گمیشان و بویژه تالاب گمیشان در غرب گلستان از محل های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و گونه های بومی و شکاری است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمی** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.